جلوگیری از خارش واژن

تدابیر درمان خارش واژن در طب سنتی

توصیه می‌کنیم مقاله { تدابیر پیشگیری خارش واژن از منظر طب سنتی و ابن سینایی } را مطالعه فرمائید.

در مقاله بالا به نکاتی در پیشگیری از ابتلا به خارش و التهاب واژن و رحم اشاره کردیم.

از جمله این موارد ابتدا دقت به مسائل و محرک های روحی و عصبی بود و پرهیز از استرس و تنشهای مداوم، سپس خودداری از ارتباط جنسی  تعریف‌نشده و پرخطر. پس از آن دقت در حفظ بهداشت و رعایت نکات بهداشتی گفته شد و حفظ نظافت اندام ها با شستشوی منظم و مناسب.

در این قسمت می‌خواهیم راهکارهایی را بررسی کنیم که در صورت ابتلا در همان مراحل اولیه بتواند از پیشرفت بیماری جلوگیری کند و ما را به‌سمت سلامت ببرد.

در صورت مشاهده هر کدام از علائمی که نشان‌دهندۀآلودگی یا واکنش آلرژیک و آزاردهنده در اندام های تناسلی است،  ابتدا باید به سبک زندگی و رفتارهای روزمره دقت کنید و دلیل بیماری را بیابید.

 برخی از این علائم  عبارت است از احساس درد و سوزش در زمان نزدیکی یا دفع ادرار، التهاب و خارش شدید واژن یا ترشحات زیاد ، سفید متمایل به زرد، بدبو و در مراحل پیشرفته‌تر ترشحات تکه‌ای و عفونیدر چنین شرایطی باید با دقت تمام موضوع را بررسی و علت آن را پیدا کنیم.هرگونه تماس یا تحریک جنسی خارج از چارچوب مشخص را قطع کنیم، آنچه با بدن در تماس است را بررسی کنیم: مانند لباسهای زیر و شلوار و مانند آن. لباسهای کهنه را دور بریزیم. از پوشیدن شلوار تنگ یا هر لباسی که به اندام فشار بیاورد خودداری کنیم و حتی‌المقدور چند ساعتی که در منزل هستیم، با دامن و بدون لباس زیر باشیم  تا اندام در معرض هوای تازه قرار بگیرد و از رطوبت موضع کاسته شود.

درمان خارش واژن

درمان خارش واژن در طب سنتی

در دوره‌ای مشخص و دو‌هفته‌ای دقیق‌تر بر اندام تناسلی نظارت کنید. موضع را با انواع کرم های موبر شیمیایی و آرایشی خودداری کنید. با تیغ و وسایل برقی و امثال آن هم اپیلاسیون نکنید. بهترین توصیه در چنین زمانی این است که هفته‌ای یک بار از موبرهای گیاهی سنتی به نام نوره استفاده کنید. این موبر ترکیبات طبیعی دارد و گندزدا هم هست و اندام را قارچ‌زدایی و ضدعفونی می‌کند. در زمان شستشو در دستشویی و پس از دفع، اندام از جلو به عقب شسته شود تا انتقال آلودگی های باکتریایی به واژن به حداقل برسد.

هرگز به مدت چند ساعت از پدهای بهداشتی استفاده نکنید و درصورت داشتن ترشح حتماً هر ساعت آن را تعویض کنید زیرا رطوبتی که در محل ایجاد و جمع می‌شود، بهترین محیط برای رشد و تکثیر قارچ‌ها خواهد بود.

توصیه می کنیم مقاله { علت و درمان ترشحات واژن } را مطالعه فرمائید

مصرف عود عنبرنسارا نیز در چنین وضعیتی مفید است. قدیم‌ترها این مادۀ خاص را روی تشتی از ذغال می ریختند و از دود آن استفاده می‌کردند. چون بوی ناخوشایند آن همه‌جا پخش می‌شد، بسیاری از آن پرهیز می کردند اما امروزه صندلی‌های بسیار راحت، بسته‌های مخصوص و عودهایی باریک و مناسب از این دارو موجود است و می‌توان به‌طور منظم و در دورۀ درمان به‌راحتی از آن استفاده کرد.

همچنین می‌توانید یک لیوان سرکۀ صنعتی را در سه لیتر آب بریزید و هر بار بعد از دستشویی خود را با آب و سرکۀ رقیق بشویید. می‌توانید آبزن هم مصرف کنید. برای تهیۀ آبزن جوشاندۀ صاف‌شدۀ آویشن کوهی یا سرکه را در آب نیم گرم بریزید و روزی نیم ساعت در آن بنشینید. این دارو نه تنها در کشتن قارچ ها و ویروس های تناسلی بسیار موثر است بلکه  کاربرد آن در درمان بسیاری از بیمارهای دیگرهم اثبات شده است.

تقویت سیستم ایمنی بدن در چنین شرایطی بسیار مهم است در نتیجه فاصله گرفتن از هر محیط محرک و استراحت و آرامش کامل قدم اول است. در مرحلۀ بعد هر دو ساعت یک فنجان دمنوش غلیظ پونۀ کوهی بنوشید. دم‌کردۀ آویشن کوهی با کمی عسل هم آنتی‌بیوتیک طبیعی است. نوشیدن آن را فراموش نکنید!

درمان دارویی خارش واژن

پوست انار هم در از بین بردن عفونت و خارش بسیار مؤثر است . ۳۰ گرم پوست انار را پنج دقیقه در ۷۵۰ میلی‌لیتر آب بجوشانید و پس از خنک شدن صاف کنید و در دستشویی خود را با آن بشویید. برای اینکه انواع قارچ یا باکتری را تا حد زیادی از بین ببرید می‌توانید به‌مدت دوهفته در زمان خواب و استراحت، از شب تا صبح، عسل مرغوب را که با کمیپ آب‌ جوشیدۀ سرد‌شده و  ولرم با استفاده از سرنگ و به‌طور واژینال تزریق کنید.

استفاده از شیاف های دارویی ساخته‌شده از سیاه‌دانه و مخصوص عفونت های زنان بسیار اثربخش است و  گاهی کاملاً مشکل را برطرف می‌کند. استفادۀ مداوم از جوش‌شیرین به‌ عنوان شویندۀ اندام تناسلی و رحم توصیه نمی‌شود. این کار در طب ابن‌سینایی تأیید نمی‌شود زیرا جوش‌شیرین به‌ تدریج دیوارۀ رحم را نازک می‌کند. دقت داشته باشید که مصرف خودسرانه و بی رویۀ داروهای شیمیایی خصوصاً آنتی بیوتیک‌ها نه‌تنها به بهبود شما کمک نمی‌کند بلکه در برخی موارد ممکن است بدن را مقاوم کند و در مراحل بعدی درمان با مشکل مواجه شوید.

توصیه می‌کنیم مقاله { چگونگی آلودگی و خارش رحم از دیدگاه طب سنتی } را مطالعه فرمائید.

درباره دکتر شکوفه گودرزی

دکتر شکوفه گودرزی
دکترای طب مکمل ، تسلط کامل به سه زبان ، دانش آموخته رشته های مترجمی زبان انگلیسی، فلسفه اسلامی، ژورنالیسم رادیو و تلویزیونی و طب مکمل ، دارای 12 مدرک مرتبط بین المللی گیاه درمانی و طب مکمل از انجمن پزشکان بین الملل United Nation ، دآنش آموخته دوره های مختلف دانشگاهی طب ابن سینایی و اسلامی در ایران ، کارشناس ارشد رشته ارتباطات و ژورنالیسم خبری ، خبرنگار، نویسنده، کارگردان، مستند ساز و فعال حوزه رسانه و خبر ، نویسنده و کارگردان چندین مستند خبری و پژوهشی در موضوع حقوق بشر، طب و سبک زندگی ، نویسنده چند کتاب برگزیده کشوری در حوزه زبان و ادبیات ، مترجم کتب مختلف از دانشگاه آکسفورد و مراجع دیگر ، نویسنده بیش از صد و هفتاد مقاله علمی/ هنری/ خبری سه زبانه در مطبوعات و منابع معتبر بین المللی ، محقق، نویسنده و پژوهشگر در حوزه طب مکمل و ابن سینایی ، مدرس دوره های مختلف دانشگاهی و علمی در حوزه طب مکمل.

همچنین بررسی کنید

علائم تشخیص سرطان رحم

سرطان رحم ، علائم تشخیص ، عوارض و تاثیرات

سرطان و پیشروی آن همان‌گونه که پیش‌تر تاکید کردیم، بر اساس دیدگاه طب تعادل‌گرا و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *