میگرن عصبی

میگرن عصبی و 16 درمان سریع و خانگی

میگرن عصبی در گروه سردردهای معمولی قرار نمی‌گیرد و افراد مبتلا به این مشکل می‌دانند که ممکن است با درد، حالت تهوع و حساسیت به نور و صدا روبه‌رو شوند. کسانی که دچار حمله میگرن می‌شوند، آن‌قدر شرایط سختی را تجربه می‌کنند که حاضرند هر داروی میگرن و هر قرص میگرن را امتحان کنند. با این ‌حال، همیشه می‌توان از درمان خانگی میگرن به‌عنوان نوعی شیوه درمانی غیردارویی برای تسکین و کاهش علائم میگرن استفاده کرد. درمان خانگی میگرن می‌تواند به پیشگیری از بروز حملات میگرنی کمک کند یا حداقل این‌که شدت و مدت‌زمان میگرن را کاهش دهد.

توصیه می کنیم مقاله {سردردهای میگرنی؛ از تشخیص تا درمان} را مطالعه فرمایید.

توجه داشته باشید که تشخیص میگرن ابتدا باید توسط پزشکان انجام شود زیرا بعضی از میگرن‌های شدید قطعا به درمان با کمک دروهای تجویزی یا بدون نسخه نیاز دارند. بنابراین اگر یکی از سوالات مهم شما این است که «برای درمان میگرن چه بخوریم؟»، ابتدا باید درباره برنامه درمانی متناسب با شرایط خودتان با پزشک مشورت کنید. در ادامه با بهترین راه‌های درمان خانگی میگرن آشنا می‌شویم.

  1. پرهیز از مصرف فرآورده‌های گوشتی

رژیم غذایی نقش مهمی در پیشگیری از بروز میگرن‌ها دارد. غذاها و نوشیدنی‌های زیادی هم در گروه محرک‌های میگرن قرار می‌گیرند:

  • مواد غذایی حاوی نیترات (انواع فرآورده‌های گوشتی مانند سوسیس، کالباس، ناگت، ژامبون، بیکن و…)
  • شکلات
  • پنیرهای حاوی ترکیب طبیعی تیرامین (مانند پنیر آبی، فتا، چدار، پارمسان و پنیر سوییسی)
  • مواد غذایی حاوی مونوسدیم گلوتامات (GSM)
  • خوراکی‌های بسیار سرد مانند بستنی یا نوشیدنی‌های یخی
  • انواع غذاهای فرآوری‌شده
  • انواع ترشی‌ها
  • لوبیا
  • میوه خشک‌شده
  • بعضی محصولات لبنی مانند خامه ترش، دوغ و ماست
  • زیاده‌روی در دریافت کافئین

بنابراین اگر بدون احتیاط از مواد غذایی ذکرشده استفاده کنید و بخواهید دائما از داروی میگرن برای رفع مشکلات میگرنی کمک بگیرید، قطعا هم به سلامتی خودتان آسیب می‌رسانید و هم به نتیجه مطلوبی نمی‌رسید. هنگامی که تشخیص میگرن توسط پزشک انجام می‌شود، شما باید درباره مواد غذایی مصرفی هم با او مشورت کنید.

  1. استفاده از روغن اسطوخودوس

استنشاق عصاره اسطوخودوس می‌تواند به تسکین دردهای میگرنی کمک کند. تحقیقات نشان داده‌اند کسانی که درحین حملات میگرنی به مدت ۱۵ دقیقه عصاره اسطوخودوس را استنشاق کرده‌اند، زودتر از دیگران بهبود یافته‌اند. روغن اسطوخودوس را می‌توان مستقیما استنشاق کرد یا مقداری از این روغن رقیق‌شده را روی شقیقه‌ها مالش داد.

  1. استفاده از گل مینا

گل مینا نوعی گیاه گلدار شبیه به گل مروارید است که در گروه درمان‌های قدیمی و سنتی برای مقابله با میگرن قرار می‌گیرد. بعضی از مطالعات علمی می‌گویند که شواهد و مدارک کافی برای نشان دادن نقش گل مینا در پیشگیری از میگرن وجود ندارد، اما بیماران زیادی همچنان گزارش می‌دهند که گل مینا به تسکین علائم میگرن عصبی آنها کمک می‌کند، بدون این‌که هیچ عوارضی داشته باشد.

  1. استفاده از روغن نعناع

منتول موجود در روغن نعناع می‌تواند مانع از بروز میگرن شود. تحقیقات نشان می‌دهند که مالیدن روغن نعناع به پیشانی و شقیقه‌ها دارای اثربخشی مثبتی برای مقابله با میگرن عصبی است. بنابراین کسانی که درد، حالت تهوع و حساسیت به نور را تجربه می‌کنند یا دچار میگرن چشمی هستند، می‌توانند از روغن نعناع کمک بگیرند.

  1. استفاده از زنجبیل

زنجبیل از گیاهانی است که برای تسکین حالت تهوع ناشی از بیماری‌ها و مشکلات مختلف، ازجمله میگرن استفاده می‌شود. البته زنجبیل می‌تواند فواید دیگری هم برای افراد مبتلا به میگرن عصبی داشته باشد. در تحقیقات علمی ثابت شده است که استفاده از پودر زنجبیل، شدت و مدت‌زمان میگرن را به اندازه داروی تجویزی سوماتریپتان کاهش می‌دهد، درحالی که عوارض جانبی کمتری هم دارد. بنابراین می‌توان از زنجبیل برای درمانمیگرنعصبی استفاده کرد.

بیشتر افراد می‌توانند از زنجبیل تازه یا خشک، مکمل زنجبیل یا عصاره آن استفاده کنند. اما توجه داشته باشید که هرگز نباید از مکمل‌های زنجبیل همراه با داروهای رقیق‌کننده خون استفاده کرد زیرا قطعا موجب تداخلات دارویی خواهد شد.

توصیه می کنیم مقاله {هفت راز سلامت و سعادت از منظر طب سنتی- راز اول} را مطالعه فرمایید.

  1. اضافه کردن منیزیم به رژیم غذایی

کمبود منیزیم با بروز سردردهای عادی و همچنین سردردهای میگرنی مرتبط است. مطالعات بسیاری نشان داده‌اند که مکمل اکسید منیزیم به پیشگیری از بروز میگرن با هاله (آئورا) کمک می‌کند. این مکمل حتی می‌تواند از بروز میگرن‌های مربوط به چرخه قاعدگی هم جلوگیری کند. شما می‌توانید منیزیم مورد نیاز بدن را از طریق این مواد غذایی هم تامین کنید: بادام، دانه کنجد، دانه آفتابگردان، گردوی برزیلی، بادام هندی، کره بادام زمینی، جو دوسر،‌ تخم‌مرغ و شیر.

 

رژیم غذایی

  1. خنک کردن بدن

قرار دادن یک بسته یخ روی پیشانی، کف سر یا گردن می‌تواند به تسکین درد ناشی از میگرن عصبی کمک کند. محققان دقیقا از ساز و کار اثرگذاری این کار آگاهی ندارند، اما احتمالا کاهش جریان خون دارای نقش مهمی در این اثربخشی است. شما می‌توانید از یک دستمال آغشته به آب سرد نیز به‌جای بسته‌های یخ استفاده کنید.

  1. کافئین

کافئین در قهوه بیشتر از چای وجود دارد و بنابراین مصرف کنترل‌شده قهوه می‌تواند به تسکین میگرن کمک کند. ضمن این‌که کافئین می‌تواند به بدن در جذب سریع‌تر بعضی از داروهای میگرن کمک کند. اما تاکید ما بر مصرف کنترل‌شده را کاملا جدی بگیرید چون زیاده‌روی در دریافت کافئین با اثرگذاری معکوس همراه می‌شود. از طرف دیگر، وابسته شدن یا اعتیاد به کافئین می‌تواند شما را در موقعیت‌های خاص با علائم ترک کافئین مانند خستگی و سردردهای بیشتر مواجه کند.

  1. استراحت در اتاق تاریک و ساکت

افراد مبتلا به میگرن چشمی و میگرن عصبی می‌دانند که نور زیاد و صداهای بلند در وضعیت حملات میگرن تا چه اندازه باعث آزارشان می‌شود. با این‌حال، استفاده از داروی میگرن تنها راه مقابله با این مشکل نیست. یکی از ساده‌ترین و بهترین راهکارها برای مقابله با مشکلات میگرنی، دراز کشیدن و استراحت کردن در یک اتاق تاریک و ساکت است. این کار می‌تواند فرآیند بازیابی و بهبودی پس از حملات میگرن را خیلی سریع‌تر کند.

  1. ویتامین B2

ویتامین B2 یا ریبوفلاوین در خوراکی‌هایی مانند شیر، پنیر، ماهی و مرغ یافت می‌شود. امروزه همچنین می‌توان به‌راحتی کپسول‌ها یا قرص‌های مکمل ویتامین B2 را هم خریداری کرد. مطالعات مختلفی نشان داده‌اند که دریافت ریبوفلاوین می‌تواند به پیشگیری از بروز حملات میگرنی کمک کند.

  1. یوگا

در یوگا از تنفس عمیق، مدیتیشن و حالت‌های بدنی خاص برای بهتر کردن سلامت عمومی و کسب آرامش جسمانی و روانی استفاده می‌شود. مطالعات مختلفی هم نشان داده‌اند که یوگا می‌تواند تعداد دفعات، مدت‌زمان و شدت میگرن را کاهش دهد. محققان گمان می‌کنند که یوگا اضطراب را تسکین می‌دهد، تنش‌های عصبی و جسمانی را در قسمت‌های مرتبط با میگرن در بدن خنثی می‌کند و سلامت عروقی بدن را هم بهبود می‌بخشد.

اگرچه محققان می‌گویند که هنوز برای توصیه کردن یوگا به‌عنوان یک روش درمانی درجه اول برای میگرن خیلی زود است، اما آنان بر این باورند که یوگا برای سلامت عمومی مفید است و می‌تواند نوعی درمان مکمل در کنار دیگر درمان‌های میگرن باشد.

  1. ماساژ

تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که ماساژ هفتگی می‌تواند تعداد دفعات میگرن را کاهش دهد و کیفیت خواب را هم در افراد مبتلا به میگرن بهتر کند. یافته‌های تحقیقاتی حاکی از این هستند که ماساژدرمانی هم استرس را تسکین می‌دهد و هم مهارت‌های مقابله‌ای افراد را برای مقابله با فشارهای ذهنی و جسمانی مختلف تقویت می‌کند. تنظیم ضربان قلب، کاهش اضطراب و کمتر کردن سطح هورمون کورتیزول در بدن را هم باید به فواید قبلی اضافه کرد.

  1. استفاده از تخم گشنیز

قدمت استفاده از گشنیز در فرهنگ‌های مختلف به حدود ۷ هزار سال پیش می‌رسد. در طب سنتی آیورودا هم از دم کردن تخم گشنیز و استنشاق بخار آن برای تسکین مشکلات سینوسی و سردردها استفاده می‌شود. تحقیقات علمی جدید هم نشان داده‌اند که تخم گشنیز دارای قابلیت ضدالتهابی است و درنتیجه می‌تواند برای بعضی از افراد مبتلا به میگرن مفید باشد. شما می‌توانید تخم گشنیز را بجوید یا در غذا بریزید و یا این‌که آن را همراه با چای دم کنید. امروزه عصاره‌های خوراکی گشنیز هم در دسترس هستند.

  1. استفاده از رزماری

رزماری از گیاهان بومی منطقه مدیترانه است و از روزگار باستان تا به امروز کاربردهای زیادی داشته است. شما می‌توانید روغن رزماری رقیق‌شده را به‌صورت موضعی یا به‌صورت استنشاقی و با هدف آروماتراپی یا رایحه‌درمانی استفاده کنید. رزماری را همچنین می‌توان همراه با چای دم کرد یا از عصاره مایع آن استفاده کرد. در کنار این‌ها باید به خواص آنتی‌اکسیدانی، ضدمیکروبی و ضداسپاسمی رزماری هم توجه کرد.

 

رزماری

  1. بومادران

بومادران هم از گیاهان باستانی است که در یونان برای التیام زخم‌ها و جلوگیری از خون‌ریزی کاربرد داشته است. دیگر مردمان باستان هم از بومادران برای درمان مشکلات التهابی، اسپاسم‌های عضلانی، اضطراب و بی‌خوابی شدید استفاده می‌کرده‌اند. علم جدید هم نشان می‌دهد که بومادران دارای خاصیت ضدمیکروبی، ضداضطراب و ضددرد است. اگرچه محققان ضرورت تحقیقات تکمیلی درباره بومادران را تایید کرده‌اند، اما خاصیت ضدالتهابی این گیاه می‌تواند اثرگذاری تسکین‌دهنده‌ای برای افراد مبتلا به میگرن داشته باشد.

  ۱۶. میگرن کات

کسانی که همیشه از قرص میگرن برای مقابله با حملات میگرنی استفاده می‌کنند، بهتر است پس از مشورت با پزشک از جایگزین‌های دیگر و جدیدتر هم استفاده کنند. داروی میگرن کات نوعی داروی گیاهی و بدون عوارض جانبی است که در قالب اسپری بینی به فروش می‌رسد و جایگزین خوبی برای انواع قرص میگرن محسوب می‌شود. طبق یافته‌های تحقیقاتی، میگرن کات می‌تواند تعداد دفعات، مدت‌زمان و شدت سردردهای میگرنی را کاهش دهد. دوره درمان میگرن کات نیز معمولا بین ۴ تا ۶ ماه طول می‌کشد. شما می‌توانید در مورد استفاده از اسپری میگرن کات با پزشک معالج خودتان مشورت کنید.

هشدارها و عوارض احتمالی

اگرچه بسیاری از داروهای گیاهی در صورت مصرف صحیح می‌توانند بی‌خطر باشند، اما همچنان ممکن است مانند بسیاری از داروهای تجویزی عوارض جانبی خاص خودشان را داشته باشند. بعضی از گیاهان با داروهایی مانند داروهای بیماری‌های قلبی یا داروهای ضدبارداری خوراکی تداخل دارند و در صورت استفاده نادرست می‌توانند خطرناک یا حتی مرگبار باشند. پس توجه داشته باشید که تشخیص میگرن و استفاده از گیاهان دارویی با هدف تسکین حملات میگرنی فقط باید تحت نظر پزشک انجام بگیرد.

توصیه می کنیم مقاله {فشار خون بالا از نگاه طب سنتی و سبک زندگی} را مطالعه فرمایید.

منبع: Health Line

درباره نویسنده

Avatar

همچنین بررسی کنید

درمان سردرد در طب سنتی

علت و درمان سردرد در طب سنتی

اگر سرتان درد می‌کند، بخوانید! از جمله مشکلات شایع زندگی در جهان ماشینی امروز برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *