سرطان پستان چیست

سرطان پستان از تشخیص تا درمان

آنچه خانم‌ها باید درباره سرطان پستان بدانند

سرطان پستان، بعد از سرطان پوست، شایع‌ترین سرطانی است که برای زنان در بسیاری از کشورهای جهان اتفاق می‌افتد. سرطان پستان، این قابلیت را دارد که هم در مردان و هم در زنان بروز پیدا کند، اما میزان بروز آن در میان زنان به طرز چشمگیری بیشتر است. خوشبختانه در یکی‌ دو دهه اخیر، اختصاص بودجه‌های تحقیقاتی مناسب توسط سازمان‌های جهانی و حمایت‌های بین‌المللی در جهت افزایش آگاهی زنان درباره این سرطان، به پیشرفت‌های قابل توجهی در زمینه تشخیص و درمان سرطان پستان منجر شده است. این مطلب، شما را با جنبه‌های مختلفی از سرطان پستان مانند علایم، علل، عوامل خطر، ‌راه‌های پیشگیری و درمان آن آشنا می‌کند.

توصیه می کنیم مقاله { سردمزاجی زنان از تشخیص تا درمان } را مطالعه فرمائید.

با علایم سرطان پستان آشنا شوید

نشانه‌ها و علایم ابتلا به سرطان پستان می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • وجود توده در پستان یا لمس کردن بافت‌های ضخیمی که نسبت به بافت طبیعی پستان غیرعادی هستند
  • تغییر در شکل، اندازه یا ظاهر پستان
  • تغییر در پوست روی پستان مانند فرورفتگی
  • وارونه شدن نوک پستان
  • پوست‌اندازی یا پوسته‌پوسته شدن در ناحیه رنگدانه‌ای پوست اطراف نوک پستان یا دیگر قسمت‌های پستان
  • قرمزی و حفره‌دار شدن پوست روی پستان مثل حفره‌های روی پوست پرتقال

چرا به سرطان پستان مبتلا می‌شویم؟

پزشکان می‌دانند که سرطان پستان زمانی اتفاق می‌افتد که بعضی از سلول‌های پستان، رشد غیرطبیعی و غیرعادی را شروع می‌کنند. این سلول‌ها سریع‌تر از سلول‌های سالم تقسیم می‌شوند و به انباشت هرچه بیشتر ادامه می‌دهند تا جایی که توده‌های متراکم در پستان به‌وجود می‌آیند. این سلول‌ها می‌توانند به‌واسطه فرآیندی به نام متاستاز، از پستان به غدد لنفاوی و دیگر قسمت‌های بدن نیز دست‌اندازی کنند. سرطان پستان در اغلب موارد با سرطانی شدن سلول‌های مجاری ترشح شیر آغاز می‌شود ولی امکان شروع این سرطان از سایر سلول‌ها و بافت‌های درون پستان نیز وجود دارد. 

محققان تا کنون به این نتیجه رسیده‌اند که عوامل هورمونی، عوامل مربوط به سبک زندگی و عوامل محیطی، همگی می‌توانند خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهند. با این ‌حال، هنوز مشخص نیست که چرا بعضی از افراد، علی‌رغم نداشتن هیچ کدام از این عوامل خطر اصلی، باز هم به سرطان پستان مبتلا می‌شوند؛ در حالی که بعضی از افراد دارای این عوامل خطر، هرگز سرطان پستان را در طول زندگی‌شان تجربه نمی‌کنند. به همین دلیل، محققان احتمال می‌دهند که سرطان پستان بیش از هر چیزی به علت فعل و انفعالات متقابل و پیچیده‌ای بین عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی بروز پیدا می‌کند.

 

عوامل خطرناک سرطان پستانچه عواملی خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌دهند؟

هر چیزی که احتمال مبتلا شدن به سرطان پستان را افزایش دهد، به‌ عنوان یکی از عوامل خطر این سرطان شناخته می‌شود. داشتن یک یا چندین مورد از این عامل‌های خطر لزوما به معنای قطعی بودن ابتلا به سرطان پستان نیست. در واقع، بسیاری از زنان که با سرطان پستان مواجه می‌شوند، به غیر از زن بودن، دارای هیچ کدام از این عوامل خطر نیستند. با این‌حال، عوامل خطر اصلی ابتلا به سرطان پستان به ترتیب زیر هستند:

  • زن بودن: زنان اساسا بیشتر از مردان در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان قرار دارند.
  • افزایش سن: خطر ابتلا به سرطان پستان همراه با افزایش سن بیشتر می‌شود.
  • سابقه مشکلات مربوط به پستان: اگر سابقه مشکلات پستان داشته باشید و نمونه‌برداری‌ها سابق نشان‌دهنده «کارسینوم لوبولار درجا» (LCIS) یا «هایپرپلازی نامشخص پستان» بوده باشند، خطر ابتلا به سرطان پستان در شما بیشتر می‌شود.
  • سابقه ابتلا به سرطان پستان: اگر یکی از پستان‌ها دچار سرطان شده باشد، خطر بروز سرطان در پستان دیگر هم بالا می‌رود.
  • سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان پستان: اگر مادر، خواهر یا دختر شما مبتلا به سرطان پستان شده باشد، خصوصا در سنین جوانی، خطر ابتلای شما به این سرطان بیشتر خواهد شد. البته اکثریت زنان مبتلا به سرطان پستان دارای هیچ نوعی از سوابق خانوادگی ابتلا به این سرطان نیستند.
  • ژن‌های وراثتی: ژن‌های جهش‌یافته خاصی هستند که خطر ابتلا به سرطان پستان را بیشتر می‌کنند و قابلیت انتقال از والدین به فرزندان را دارند. شناخته‌شده‌ترین ژن‌های جهش‌یافته نیز BRCA1 و BRCA2 هستند. این ژن‌ها خطر ابتلا به سرطان پستان و دیگر سرطان‌ها را بسیار بیشتر می‌کنند، اما چنین اتفاقی را قطعی و اجتناب‌ناپذیر نمی‌سازند.
  • تماس با پرتودرمانی: اگر قفسه سینه شما در دوران کودکی یا سنین جوانی در درمان‌های پرتودرمانی تحت تاثیر قرار گرفته باشد، خطر ابتلا به سرطان پستان بیشتر می‌شود.
  • چاقی: اضافه وزن و چاقی مفرط می‌تواند خطر ابتلا به این سرطان را به شکل مشهودی افزایش دهد.
  • شروع قاعدگی در سن پایین: شروع دوره‌های قاعدگی قبل از ۱۲ سالگی، خطر ابتلا به سرطان پستان را بیشتر می‌کند.
  • دیرتر شروع شدن یائسگی: هرچه یائسگی در سنین بالاتر شروع شود، احتمال ابتلا به سرطان پستان بیشتر می‌شود.
  • زایمان اولین فرزند در سنین بالاتر: زنانی که اولین فرزندشان را پس از ۳۰ سالگی به دنیا می‌آورند، با افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان مواجه می‌شوند.
  • باردار نشدن: زنانی که هرگز باردار نشده‌اند، بیشتر از زنانی که یک بار یا بیشتر بارداری داشته‌اند، با خطر ابتلا به سرطان پستان مواجه هستند.
  • هورمون‌درمانی پس از یائسگی: هورمون‌درمانی ترکیبی با استفاده از استروژن و پروژسترون که برای درمان نشانه‌ها و علائم یائسگی به‌ کار می‌رود، خطر ابتلا به سرطان پستان را بیشتر می‌کند. این خطر هم‌زمان با متوقف کردن هورمون‌درمانی کاهش می‌یابد.
  • مصرف الکل: نوشیدنی‌های الکلی اساسا خطر ابتلا به سرطان پستان را بیشتر می‌کنند.

توصیه می کنیم مقاله { هفت راز سلامت و سعادت، راز دوم، مزاج شناسی خودمان } را مطالعه فرمائید.

چگونه می‌توانیم از بروز سرطان پستان پیشگیری کنیم؟

ایجاد تغییرات در زندگی روزانه می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش دهد. بنابراین راهکارهای زیر را جدی بگیرید:

  • در مورد غربالگری سرطان پستان با پزشک مشورت کنید: در مورد شروع معاینات و آزمایش‌های غربالگری سرطان پستان مانند معاینات بالینی و ماموگرافی با پزشک مشورت کنید.
  • خودآزمایی پستان را جدی بگیرید: زنانی که هر چند وقت یک بار، خودآزمایی پستان را انجام می‌دهند، می‌توانند تغییرات احتمالی را در مراحل اولیه تشخیص دهند. بنابراین در این خودآزمایی‌ها به چیزهایی مانند توده‌های متراکم یا نشانه‌های غیرعادی توجه کنید.
  • در طول هفته ورزش کنید: هدف‌گذاری شما باید حداقل ۳۰ دقیقه ورزش در بیشتر روزهای هفته باشد. اگر تا کنون اصلا ورزش نکرده‌اید، این کار را به‌آرامی شروع کنید و از پزشکان برای راهنمایی کمک بگیرید.
  • هورمون‌درمانی پس از یائسگی را محدود کنید: هورمون‌درمانی ترکیبی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پستان را بیشتر کند. بنابراین، پیش از انجام این کار حتما در مورد خطرات آن با پزشک صحبت کنید. اگر هورمون‌درمانی برای شما ضروری است، پایین‌ترین دوز مصرفی در کوتاه‌ترین دوره زمانی را انتخاب کنید.
  • وزن خود را در محدوده سالم نگه دارید: اگر وزن‌تان در محدوده سالم است، ‌برای حفظ و کنترل آن تلاش کنید. اگر هم به کاهش وزن نیاز دارید، از متخصصان تغذیه برای کاهش وزن براساس استراتژی‌های صحیح کمک بگیرید.
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید: زنانی که رژیم غذایی مدیترانه‌ای دارند و مقدار زیادی روغن زیتون فرابکر و مغزهای خام مصرف می‌کنند، خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهند. تمرکز اصلی در رژیم مدیترانه‌ای بر روی مواد غذایی گیاهی مانند میوه‌ها و سبزی‌های تازه و رنگارنگ، غلات سبوس‌دار، حبوبات و مغزهای خام است. انتخاب چربی‌های سالم مانند روغن زیتون به‌جای روغن‌های دیگر و انتخاب ماهی‌های چرب به‌جای گوشت قرمز نیز برای این افراد ضرورت دارد.

توصیه‌های پیشگیرانه به خانم‌های در معرض خطر

اگر سابقه پزشکی شما و خانواده‌تان توسط پزشک بررسی شده و وجود عوامل خطر مختلف مانند بافت‌های پیش‌سرطانی در شما قطعی است، می‌توانید برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان در مورد گزینه‌های مختلفی با پزشک‌تان مشورت کنید:

  • داروهای پیشگیرانه (پیشگیری شیمیایی): داروهای مسدودکننده استروژن که انواع مختلفی دارند، خطر ابتلا به سرطان پستان را در زنانی که شدیدا در معرض خطر هستند، کاهش می‌دهند. این داروها با عوارض جانبی مختلفی همراه هستند و به همین دلیل توسط پزشکان برای موارد خاص و پرخطر تجویز می‌شوند.
  • جراحی پیشگیرانه: زنانی که شدیدا در معرض خطر هستند، ممکن است مجبور به برداشتن پستان سالم با کمک جراحی شوند که به آن «ماستکتومی پروفیلاکتیک» می‌گویند. به‌علاوه، شاید برداشتن تخمدان‌های سالم آنان نیز با کمک جراحی «اوفورکتومی پروفیلاکتیک» برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان و سرطان تخمدان ضروری باشد.

پزشکان چگونه سرطان پستان را درمان می‌کنند؟

پزشکان گزینه‌های درمان سرطان پستان را براساس نوع این سرطان، مرحله پیشرفت و درجه سرطان، اندازه و میزان حساسیت سلول‌های سرطانی به هورمون‌ها انتخاب می‌کنند. همچنین، آنان معمولا سلامت عمومی فرد بیمار و اولویت‌های شخصی‌اش را نیز در نظر می‌گیرند. بیشتر زنان مبتلا به سرطان پستان باید عمل جراحی انجام دهند و بسیاری از آنان پس از عمل جراحی به درمان‌های تکمیلی مانند شیمی‌درمانی، هورمون‌درمانی یا پرتودرمانی نیاز دارند. البته در بعضی از موارد هم ضروری است که شیمی‌درمانی پیش از عمل جراحی به انجام برسد.

پیشگیری از سرطان پستان

توصیه می کنیم مقاله { عفونت واژن، دلیل و درمان } را مطالعه فرمائید.

چگونه با سرطان پستان مواجه شویم؟

احتمالا افراد مبتلا به سرطان پستان پس از تشخیص این بیماری با شوک و هراس از آینده روبه‌رو می‌شوند، درحالی که هم‌زمان باید در جهت شروع روندهای درمانی تصمیمات مهمی بگیرند. هر فردی دارای شیوه‌های خودش برای رویارویی با سرطان پستان پس از قطعی شدن تشخیص است، اما راهکارهای زیر هم می‌توانند وضعیت فرد بیمار را راحت‌تر کنند:

  • آگاهی کسب کردن درباره سرطان پستان برای تصمیم‌گیری در جهت درمان مناسب.
  • صحبت کردن با دیگر افرادی که دوران سرطان پستان را پشت سر گذاشته‌اند.
  • صحبت کردن درباره احساسات درونی با کسی که بیشترین صمیمیت را با او دارید. رجوع به مشاوران روان‌درمانگر می‌تواند برای بعضی از افراد موثر باشد.
  • حفظ کردن رابطه نزدیک و صمیمی با اعضای خانواده و دوستان.
  • حفظ رابطه صمیمی و نزدیک با همسر و صحبت کردن با او درباره نگرانی‌ها و احساسات درونی.

درباره نویسنده

Avatar

همچنین بررسی کنید

علائم تشخیص سرطان رحم

سرطان رحم ، علائم تشخیص ، عوارض و تاثیرات

سرطان و پیشروی آن همان‌گونه که پیش‌تر تاکید کردیم، بر اساس دیدگاه طب تعادل‌گرا و …

۲ نظرات

  1. Avatar

    خدایا هیچ کس درگیر این بیماری نشه .ممنون از اطلاعاتی که در اختیار خوانندهاتون میگذارید🙏🙏🙏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *