لیزر کردن موهای زائد

لیزر کردن موهای زائد، بایدها و نبایدها

بایدها و نبایدهای لیزری

لیزر موهای زائد یکی از رویه‌های پزشکی است که در آن از پرتو نور متمرکزشده (لیزر) برای از بین بردن موهای زائد استفاده می‌شود. این لیزر در حین فرآیند از بین بردن موها، نوری را به سمت موها می‌تاباند که توسط رنگدانه‌ (ملانین) مو جذب می‌شود. انرژی نوری در این مرحله به گرما تبدیل می‌شود و کیسه‌های لوله‌ای‌شکل درون پوست (فولیکول‌های مو) را ‌که در تولید موها دخیل هستند، تخریب می‌کند. همین تخریب است که باعث جلوگیری از رشد عادی موهای زائد یا تأخیر در رشد آنها می‌شود.

اگرچه لیزر موهای زائد در به تأخیر انداختن رشد موهای زائد در درازمدت مؤثر است اما این رویه معمولاً به از بین رفتن همیشگی و دائمی موهای زائد منتهی نمی‌شود. به همین دلیل هم غالباً لیزر موهای زائد باید طی چند جلسه انجام شود و به صورت دوره‌ای هم تجدید شود. ضمن اینکه بیشترین اثربخشی لیزر موهای زائد برای افرادی است که پوست روشن و موی تیره دارند.  

بهترین اثربخشی لیزر در بهترین ناحیه‌ها

لیزر موهای زائد برای کمتر کردن موهای زائد و اضافی استفاده می‌شود. بخش‌های خاصی از بدن مانند پاها، زیربغل‌ها، لب فوقانی و ‌چانه بیشتر از همه برای این کار مناسب هستند. با این‌حال، استفاده از لیزر مو تقریباً برای هر بخش دیگری از بدن، به جز پلک‌ها یا قسمت‌های اطراف چشم، امکان‌پذیر است.

رنگ مو و نوع پوست، دو عامل مهمی هستند که بر اثرگذاری و نتیجه‌بخشی لیزر موهای زائد تاثیر می‌گذارند. اصل اساسی در لیزر مو، این است که رنگدانه مو (اما نه رنگدانه پوست) باید نور را به خود جذب کند. پس لیزر مو باید فولیکول موهای مورد نظر را تخریب کند، بدون این‌که به پوست آسیبی برساند. بنابراین، لیزر مو زمانی به بهترین نتیجه می‌رسد که تضاد واضحی بین رنگ موها و رنگ پوست وجود داشته باشد: پوست روشن و موهای تیره.

وقتی که این تضاد به سمت حداقلی شدن پیش برود، خطر آسیب‌دیدگی پوست هم بیشتر می‌شود، اما پیشرفت‌های اخیر در فناوری لیزر مو به محققان کمک کرده است تا استفاده از لیزر موهای زائد را برای افراد دارای پوست تیره هم امکان‌پذیر کنند. علاوه بر این‌ها، لیزر موهای زائد برای موهایی که نور لیزر را به‌خوبی جذب نمی‌کنند (خاکستری، قرمز، بلوند و سفید)، دارای اثربخشی کمتری است. البته طراحی کردن لیزر مو برای موهای روشن همچنان از دغدغه‌های محققان و متخصصان فناوری‌های لیزری است.

توصیه می کنیم مقاله {زیگیل تناسلی یا زیگیل تناسلی از تشخیص تا درمان} را مطالعه فرمائید.

عوارض احتمالی لیزر موهای زائد

عوارض جانبی لیزر موهای زائد به نوع پوست، ‌رنگ مو، برنامه درمانی و پیروی از دستورهای مراقبتی پیش و پس از درمان بستگی دارد. با این‌حال، ‌رایج‌ترین عوارض جانبی لیزر موهای زائد شامل موارد زیر است:

  • التهاب پوست: ناراحتی موقتی، قرمزی و تورم از رایج‌ترین عوارض جانبی پس از لیزر موهای زائد هستند. البته این نشانه‌ها و علائم معمولاً باید در عرض چند ساعت از بین بروند. پس اگر این حالت‌ها بیشتر از یک روز ادامه پیدا کردند، باید به پزشک مراجعه کنید.
  • تغییرات رنگدانه‌ای: لیزر موهای زائد می‌تواند پوست ناحیه لیزرشده را تیره‌تر یا روشن‌تر کند، اما این حالت معمولاً موقتی و ناپایدار است. روشن شدن پوست در درجه اول برای افرادی اتفاق می‌افتد که قبل و بعد از لیزر مو در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند یا اینکه اساساً پوست تیره‌ دارند.

لیزر موهای زائد به‌ندرت باعث بروز مشکلاتی مانند تاول،‌ پوسته‌پوسته شدن یا اسکار یا زخم پوستی و دیگر تغییرات مشابه در بافت پوست می‌شود. از دیگر عوارض جانبی نادر لیزر کردن موهای زائد سفید شدن موهای ناحیه لیزرشده یا رشد بیش از حد موها در اطراف ناحیه لیزرشده است، به‌ویژه در افرادی که رنگ پوستشان تیره است.

توجه داشته باشید که لیزر موهای زائد هرگز برای پلک‌ها، ابروها یا ناحیه‌های اطراف آنها توصیه نمی‌شود زیرا احتمال آسیب‌دیدگی شدید چشم‌ها بسیار زیاد است.

عوارض لیزر موهای زائد

آنچه باید قبل از لیزر موهای زائد بدانید

اگر دوست دارید موهای زائد بدنتان را لیزر کنید،حتماً این کار را زیر نظر متخصص پوست و مو یا پزشک جراح زیبایی باتجربه انجام دهید. اگر قرار است که رویه لیزردرمانی توسط دستیار پزشک یا پرستار دارای مجوز انجام شود، مطمئن شوید که خود پزشک در طی لیزردرمانی حضور دارد و بر تمام این روندها نظارت می‌کند. در سالن‌ها یا مراکز غیرتخصصی که این کار را به دست افراد غیرمجاز و بدون تحصیلات پزشکی می‌سپارند،  لیزر موهای زائد انجام ندهید.

قبل از لیزر موهای زائد، حتماً یک جلسه مشاوره با پزشک انتخابی خودتان داشته باشید تا ببینید که آیا اساساً لیزر مو برای شما  انتخاب مناسبی هست یا نه. پزشک احتمالاً کارهای زیر را انجام خواهد داد:

  • بررسی کردن سابقه پزشکی، از جمله داروهای مصرفی،‌ سابقه اختلالات پوستی یا اسکارها و همچنین رویه‌های انتخابی پیشین برای از بین بردن موهای زائد.
  • صحبت کردن درباره خطرات،‌ مزیت‌ها، عوارض جانبی و انتظارات واقع‌بینانه از لیزر موهای زائد و اینکه لیزر موهای زائد واقعاً یعنی چه.
  • عکس‌برداری مناسب برای ارزیابی‌های قبل و بعد از لیزر موهای زائد و همچنین بررسی وضعیت موهای زائد در درازمدت.

فراموش نکنید که در جلسه مشاوره با پزشک حتما درباره مراحل برنامه درمانی و هزینه‌های آن صحبت کنید.

در کنار این‌ها، پزشکان معمولاً دستورالعمل‌های زیر را قبل از لیزر موهای زائد به افراد مختلف توصیه می‌کنند:

  • دور ماندن از نور آفتاب: جدی گرفتن این توصیه پزشکان بسیار مهم است و انجام دادن آن معمولاً باید حدود ۶ هفته قبل از درمان شروع شود. ضمن این‌که استفاده از کرم ضدآفتاب با طیف وسیع هم در این مدت ضرورت دارد.
  • روشن کردن پوست: شما باید از مصرف کرم‌هایی که پوست را تیره می‌کنند، پرهیز کنید. گاهی  پزشک به برخی از افرادی که پوست تیره دارند یا به‌تازگی پوستشان را برنزه کرده‌اند،  مصرف کرم‌های سفیدکننده پوست را تجویز می‌کند.
  • دوری از دیگر شیوه‌های رفع موهای زائد: اگر می‌خواهید لیزر موهای زائد را انجام دهید، حداقل از ۴ هفته قبل‌تر باید هیچ کدام از شیوه‌های رفع موهای زائد مانند اپیلاسیون و الکترولیز را انجام نداده باشید.
  • خودداری از مصرف داروهای رقیق‌کننده خون: همیشه از پزشک درباره داروهایی که نباید قبل از لیزر موهای زائد استفاده شوند، سؤال کنید. این داروها معمولاً آسپیرین یا داروهای ضدالتهابی را هم شامل می‌شوند.
  • تراشیدن ناحیه پوستی مورد نظر: تراشیدن کامل ناحیه پوستی مورد نظر برای لیزر موهای زائد باید روز قبل از لیزر موها انجام شود.

لیزر موهای زائد معمولا به ۲ تا ۶ جلسه درمان متوالی و برنامه‌ریزی‌شده نیاز دارد. فواصل بین این جلسات هم به ناحیه انتخاب‌شده در بدن برای لیزر مو بستگی دارد. در ناحیه‌‌هایی از بدن که موها سریع رشد می‌کنند (مانند لب فوقانی) جلسات لیزر باید بین ۴ تا ۸ هفته بعد تکرار شوند. ناحیه‌هایی هم که رشد موی آرامی دارند (مانند کمر) حدود ۱۲ تا ۱۶ هفته بعد به تجدید لیزر مو نیازمند هستند.

در هر کدام از جلسات لیزردرمانی، عینک‌های مخصوصی برای محافظت از چشم‌ها به شما داده خواهد شد. در صورت لزوم، دستیار پزشک یا پرستار می‌تواند ناحیه مورد نظر برای لیزر شدن را دوباره بتراشد. پزشک هم می‌تواند از بی‌حسی موضعی برای پوست استفاده کند تا هر گونه احساس ناراحتی را در حین رویه لیزر مو به حداقل برساند.

توصیه می کنیم مقاله {کاهش میل جنسی و زود انزالی از منظر طب سنتی} را مطالعه فرمائید.

و اما بعد از لیزر موهای زائد

ممکن است که در چند ساعت بعد از لیزر موهای زائد پوست قرمز یا متورم شود اما نگران‌کننده نیست. برای کاهش هرگونه احساس ناراحتی می‌توانید مقداری یخ روی ناحیه لیزرشده بگذارید. اگر پوست شما پس از پایان لیزر موها سریع واکنش منفی نشان دهد، پزشک می‌تواندبرای تسکین از کرم‌های استروئیدی کمک بگیرد.

بعد از لیزر موهای زائد و بین جلسات مختلف لیزردرمانی، شما باید به مدت ۶ هفته از تماس با نور خورشید دور بمانید. این دوره ۶ هفته‌ای می‌تواند طبق نظر پزشک بیشتر هم باشد. ضمن این‌که اجازه ندارید از تخت‌های برنزه کردن پوست استفاده کنید. استفاده روزانه از کرم ضدآفتاب طیف وسیع هم ضرورت دارد.

مراقبتهای بعد از لیزر موهای زائد

انتظار واقع‌بینانه از لیزر موهای زائد

موهای زائد بلافاصله برای همیشه از بین نمی‌روند، بلکه طی دوره‌های چندروزه یا هفتگی کمتر می‌شوند. بنابراین این حالت ممکن است که شبیه به رشد مداوم موها به نظر برسد. جلسات مکرر لیزردرمانی معمولاً ضرورت دارند. زیرا رشد و ریزش موها چرخه‌ای طبیعی دارد  و لیزردرمانی در مرحله رشد تازه موهای زائد، بهترین اثربخشی را از خود به جا می‌گذارد.

نتایج نهایی لیزر موهای زائد متفاوت است و پیش‌بینی آنها هم کار دشواری است. بیشتر افراد باید لیزر موهای زائد را برای چندین ماه یا حتی یک سال ادامه دهند،‌ اما باز هم تضمینی برای از بین رفتن همیشگی موهای زائد وجود ندارد. البته اگر موهای زائد در ناحیه لیزرشده دوباره رشد کنند، معمولاً نازک‌تر هستند و رنگ روشن‌تری هم دارند.

 آیا استفاده از لیزر موی خانگی موثر است؟

در سال‌های اخیر،‌ دستگاه‌های لیزر موی خانگی برای خرید در دسترس مردم قرار گرفته‌اند که می‌توانند باعث کاهش نسبی موهای زائد شوند. با این‌حال، ‌هنوز هیچ مطالعه وسیعی برای مقایسه اثربخشی دستگاه‌های خانگی لیزر موهای زائد و دستگاه‌های تخصصی لیزر موهای زائد انجام نشده است. ضمن اینکه سازمان غذا و داروی آمریکا، این دستگاه‌های خانگی را در گروه ابزارهای زیباییدسته‌بندی می‌کند و آن‌ها را دستگاه پزشکی تلقی نمی‌کند و این یعنی قطعاً اثربخشی دستگاه‌های خانگی کمتر از  دستگاه‌های پزشکی و تخصصی است.

توصیه می کنیم مقاله {علت سوزش واژن، پیشگیری و درمان} را مطالعه فرمائید.

منبع: Mayo Clinic

درباره نویسنده

Avatar

همچنین بررسی کنید

درباره ریزش مو

آنچه باید درباره ریزش مو بدانید

تو مو می‌بینی و من ریزش مو هر کسی ممکن است دچار ریزش مو شود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *