پوشش و تغذیه مناسب در فصل زمستان

پوشش و تغذیه مناسب در فصل زمستان از منظر طب سنتی

پوشش مدبرانه و  متناسب با محیط  و با تغذیه‌ای طبیعی و ساده

پوشش مناسب فصل زمستان در طب سنتی

تا به حال دقت کرده‌اید که گاهی برای خرید کاپشن، پالتو ولباسهایی گرم با برندهای معروف و مارک‌های همه‌پسند بسیار هزینه می‌کنیم و فکر می‌کنیم دیگر باید خیالمان از زمستان امسال راحت باشد اما همینکه سرمای واقعی شروع شد، هر چه می‌پوشیم باز هم گرم نمی‌شویم؟

به نظر شما مشکل از آن لباس است یا انتخاب ما؟

توصیه می‌کنیم مقالۀ {ضعف سیستم ایمنی بدن در طب سنتی مقدمه مشکل خارش رحم} را مطالعه فرمائید.

می‌خواهم باز هم از خاطرات سفرهایم برایتان بگویم.

همیشه تصور می‌کردم بنا بر توصیه‌هایی که شنیده‌ام، زیراندازها و تشک‌های پنبه‌ای بهترین انتخاب برای خوابی آرام در سراسر زندگی هستند. اما وقتی ، مدتی برای مأموریتی تحقیقاتی  به منطقه‌ای کوهستانی رفتم، متوجه شدم که اصلاً نمی‌شود در آنجا روی تشک پنبه‌ای خوابید. همان شب اول کمردرد و درد پهلو به‌سراغم آمد و کلیه‌هایم سرما خورد.

دربارۀ پوشش مردم آن منطقه و الیافی که در لباس و فرش، و تشک به‌کار می‌برند تحقیق کردم و فهمیدم نمدهای طبیعی که از پشم گوسفند و بز بافته می‌شود، مهم‌ترین و تنها زیراندازی است که در سرما و رطوبت زمستان، سلامت استخوانها و بدن ما را در مناطق کوهستانی حفظ می‌کند.  

در آنجا متوجه شدم مردم این مناطق تشک هایی از مخلوط پشم و پنبه درست می‌کنند. این زیراندازهای پشمی و قطور، بخوبی رطوبت زمین را جذب می‌کند و باعث می‌شود روی زمین گرم بخوابند.

جالب بود نه؟

نکات جالب بسیار بیشتری از پوشش و تغذیه مردمان مناطق کوهستانی در دفترچه خاطرات و تجربیات سفرهایم هنوز باقی مانده که بد نیست برخی از آنها را با شما درمیان بگذارم.

لباس مناسب در فصل زمستان

پوشش مردمان کوهستان در سرمای زمستان

می‌دانید چرا مردمان بومی کلاه های نمدی بر سر می‌گذاشته‌اند و چرا هنوز هم در بخشهایی از ارتفاعات گیلان، مردم پاپیچ‌های پشمی به ساق پاهایشان می‌بندند و یا شالی پشمی و پهن دارند که تمام پاییز و زمستان، به دور کمر و کلیه های آنها پیچیده شده است. بعدها با کمی دقت بیشتر متوجه شدم زنان مناطق سردسیر آسیای شرقی هم چنین کمر بندها و کوله‌پشتی دارند که از جنس ابریشم واقعی و طبیعی بافته شده و در اغلب روزهای خنک و سرد سال بدن خود را با آن محافظت می‌کنند.

یا مثلاً مردان ایران قدیم بندهای ابریشمی در کمر شلوارهایشان استفاده می‌کردندکه اتفاقاً بسیار هم باارزش بود.

وقتی به خاصیت ابریشم و پشم طبیعی دقت کردم متوجه شدم چه مردمان دانایی بوده‌اند گذشتگان و حکما. و چه کودکانه ما جوراب نایلونی مصنوعی را جایگزین پاپیچ پشمی، و کمربند پلاستیکی یا چرم گاوی زینتی را جایگزین آن محافظ‌های بی‌چون‌وچرای سلامت خود کرده‌ایم. آن هم بدون توجه به اقلیم و منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم.

مثلاً کودکان ما همان جوراب یکسان و یک جنس را در فصل‌های مختلف در شهر کویری یزد می‌پوشند و همان را در شهر کوهستانی تبریز. همان لباسی را برای فرزندمان در بندرعباس می‌خریم که در بندر انزلی. آن وقت در تمام طول سال سردرگم آلرژی های فصلی و آبریزش بینی و شبهۀ آنفولانزا و سرماخوردگی و بعد هم تب و بدخلقی و هزار مشکل دیگر فرزندمان هستیم و سرگردان درمانگاه و داروخانه.

این تازه بخش خوب ماجراست. حکیمان علت بسیاری از کیست ها و مشکلات رحمی بانوان در مناطق سرد‌سیر و یا فصل های سرد را پوشش نامناسبو سرد شدن و بالا رفتن رطوبت اندامهای درونی خصوصاً رحم و کمر می‌داننداز طرف دیگر مشکلات جدی اندامهای تناسلی مردان، کوچکی بیضه ها، ناباروری، و حتی مشکلات نغوظ و توانمندی جنسی نامناسب را با تغییر شکل لباسهای مردانه، خصوصاً لباسها و شلوارهای با جنس یا اندازۀ  نامناسب  مرتبط می‌دانند.

پژوهشهای بسیاری در حوزۀ سلامت و پوشش در دنیای علم و پزشکی در سراسر دنیا انجام می‌شود و صدها مقاله دربارۀ مضرات نگران‌کنندۀ الیاف مصنوعی و حتی مدل لباسهای انسان نوین بر سلامت او نوشته شده و گروه های بسیاری از پزشکان نگرانی های خود را خصوصاً در مورد کودکان در زمان رشد اندامها و در مورد بانوان در مور انواع سرطانهای رحم و کیست ها و عفونت ها ابراز می‌کنند.

پس اگر کمی بیشتر فکر کنیم، قطعاً به پوشش خود بیشتر دقت می‌کنیم. پوشش ما در حفظ و رشد اندام‌ها نقش اساسی دارد.

توصیه می‌کنیم مقالۀ {تدابیر بهداشت و سلامت در فصل سرما} را مطالعه فرمائید.

تغذیه مناسب در فصل زمستان از منظر طب سنتی

مسئلۀ بعدی تغذیۀ ماست. مهم این است که بدن بتواند هر چه را که برای کارکرد بهتر بدن نیاز دارد، بسته به فصل تأمین کند.

اصلاً چرا غذا می‌خوریم؟آیا فقط برای این غذا می‌خوریم که سیر شویم و گرسنه نمانیم یا غذا خوردن کارکردهای دیگری هم دارد؟

 روزهای سرد خوش‌طعم  روزهای سرد اما خوش‌طعم

اگر نگاهی هوشمندانه به طبیعت بیندازیم می‌بینیم که مثلاً پرندگان، برخی میوه ها را در تابستان می‌خورند و برخی دانه ها و مغزهای دیگر را برای زمستان خود انبار می‌کنند.

این نشان می‌دهد که هر فصلی خوراکی مخصوص خود را دارد. یعنی طبیعت مدبر  برای هر فصل، فکری متناسب با خصوصیات زمانی آن دارد.

مغزهای گرم مثل بادام درختی و گردو از اوایل پاییز در دسترس است. می‌توان آن‌ها را خورد و انبار کرد. میوه هایی مانند خرمالو، و لیموشیرین و پرتقال که سرشار از ویتامین سی است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و باعث پیشگیری از سرماخوردگی های فصلی می‌شود هم میوه‌های فصل پاییز و زمستان است.

 . همچنین هر چیزی که عمیقاً بدن را گرم می‌کند، خوب است. به همین دلیل، مصرف گوشت‌های گرم، مثلاً گوشت شتر و روغن دنبه یا روغن‌های حیوانی به‌جای روغن‌های گیاهی یا گوشت‌هایی با طبع سرد مثل گوشت ماهی در پاییز و زمستان توصیه می‌شود.

میوه‌های سرد و مرطوب مثل هندوانه و طالبی را بهتر است زمستان‌ها مصرف نکنید. اما تخم کدو و تخم هندوانه را اگر در آفتاب خشک کنید و کمی تفت دهید، در فصل زمستان بسیار برای بدن مفید است.

یک مشت کشمش که در ا،تاب خشک شده باشد و شیرۀ انگور و توت و خرما با کمی کرۀ حیوانی یا اردۀ کنجد،‌ صبحانه‌ای مقوی و  مناسب فصل زمستان است.

تا حالا به این فکر کرده‌اید که قدیم‌ها مغازه‌های حلیم‌پزی و حلیم‌فروشی‌ها مخصوص پاییز و زمستان بود؟

گذشته از اینکه در دنیای صنعتی امروز که منطق بازاریابی را بر همه‌چیز مقدم می‌داند و به حکمت تغذیۀ فصلی توجه ندارد و در نتیجه هر غذایی را در هر فصلی می‌توان دیدگندم پخته، مخصوصاً اگر با گوشت گوسفند پخته شود و شکل آش و سوپ و حلیم به‌خود بگیرد، بهترین گرما‌بخش و انرژی‌دهندۀ مغز استخوان و فعال‌کنندۀ روده و دستگاه گوارشی است که در فصل سرما تنبل و کم‌تحرک شده است.

سوپ نخود یا هر عصرانۀ ساده‌ای که با نخود خوب‌پخته‌شده و انواع ادویه مثل دارچین و فلفل تهیه شود، اساس سلامت شما در فصل زمستان است.

و در آخر، یادآوری این نکته خالی از لطف نیست که آبگوشت ساده و سنتی ایرانی، حکیمانه‌ترین غذای  این سرزمین  است و به‌پشتوانۀ دانش چندهزارساله تهیه می‌شود  و منطبق بر خصوصیات اقلیمی و آب و هوایی کشور پهناور ماست. شاید یک روز مقاله‌ای مفصل دربارۀ این غذا بنویسم.

روزهای سرد اما لذیذحالا خودتان قضاوت کنید با رعایت دمای محیطی مناسب با استفاده از پوشش مدبرانه و  متناسب با محیط  و با تغذیه‌ای طبیعی و ساده اما حکیمانهآیا ممکن است زمستانتان پر از کسالت و سینوزیت و سرماخوردگی و درد مفاصل باشد؟

درباره نویسنده

Avatar

همچنین بررسی کنید

تاثیر حجامت بر بدن

حجامت چیست و چه تاثیری بر بدن دارد؟

چرا حکیمان در مورد فواید حجامت این‌قدر مطمئن و مصر هستند؟ علت استفاده تاریخی از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *