تقویت سیستم ایمنی بدن با تغذیه سالم

تقویت سیستم ایمنی بدن با تغذیه سالم

تغذیه سالم؛ بهترین واکسن مقابله با ویروس کرونا

حتما می‌دانید که بر اساس جدیدترین تحقیقات در سراسر جهان، غذای مناسب، کافی، سالم و متناسب با بدن بهترین راه تقویت سیستم ایمنی بدن شما و درنتیجه، مصونیت شما در مقابل هفتادوپنج درصد از بیماری‌هاست.

آیا می‌دانید کارکرد و نقش غذا در تنظیم تعادل بدن و رساندن آن به عملکرد بهینه چگونه است و آیا می‌دانید بهترین غذاها برای تقویت سیستم ایمنی بدن از منظر طب سنتی و حکمی چیست؟

با ما در این مقاله همراه باشید تا به شما بهترین و در عین حال ساده‌ترین‌ها را معرفی کنیم.

توصیه می کنیم مقاله {نقش رژیم غذایی و مکمل‌های غذایی در دوران شیوع کووید-۱۹} را مطالعه فرمایید.

می‌دانید؟

سیستم ایمنی بدن از دو بخش ذاتی، که در هنگام شکل‌گیری نطفه و رشد جنین شکل می‌گیرد، و از یک بخش اکتسابی، که کاملا تحت کنترل و اختیار شماست، تشکیل شده است.

هر انسان با سیستم ایمنی تنیده‌شده با جسم او در زمان درهم تنیده شدن رگ‌های عصبی و شبکه‌های خونی بدن او متولد می‌شود که این سیستم، اولین خط دفاع بدن برای مبارزه با عفونت‌ها و ویروس‌های مهاجم است. شاید این بخش از سیستم کاملا وابسته به شما نباشد و شما دخالتی در سلامت آن نداشته باشید.

هرچند بخش عمده‌ای از نوزادان با سیستم ایمنی کاملا سالم متولد می‌شوند؛ اما، بخش مهم و دائمی این سیستم، و اداره و هدایت آن و قدرت‌بخشی به آن در تمام طول زندگی، مستقیما به رفتارها و تغذیه سالم و سلامت‌محور خودتان بستگی دارد.

در حقیقت، سیستم اکتسابی، ‌آنتی‌بادی‌هایی را تولید می‌کنند که برای از بین بردن عوامل مهاجم در بدن ضروری هستند.

پس، مسیری طولانی از اولین نقطه گوارشی ما یعنی دهان‌مان تا پایانی‌ترین بخش سیستم گوارش یعنی تخلیه و پاکسازی مناسب و به اندازه ، این مجموعه را دربر می‌گیرد.

بیایید با هم نگاهی به این مسیر بیندازیم و ببینیم با چه غذایی می‌توانیم هوشمندانه سیستم ایمنی بدن‌مان را تقویت کنیم.

تقویت سیستم ایمنی بدننقش تغذیه در تقویت سیستم ایمنی بدن

دهان شما اولین و مهم‌ترین دروازه قلعه بدن شماست. و مهم‌ترین فرآوری‌ها هم در همان گیت وردی و توسط بزاق ترشح‌شده توسط غدد دهان انجام می‌شود. این بزاق، آنتی باکتری‌های قوی‌ای مانند لاکتوفرین، آلفا آمیلاز و لیزوزیم هستند که اگر ریزموجودی مانند ویروس یا میکروب مهاجم در غذا لانه کرده باشد، در همین مرحله اول مورد تصفیه و نابودی قرار می‌گیرد.

دقت داشته باشید که این روزها مسئله استفاده از یک دهانشویه مناسب مانند غرغره آب و نمک یا برخی گیاهان دارای آنتی باکتری قوی مثل نعنا یا آویشن، و استمرار این رفتار در متوقف کردن ویروس آنفلوانزا و کرونا از طرف پزشکان بسیار مورد توجه و تاکید است.

حالا، اگر این مهاجم آن‌قدر قوی باشد که بتواند از پالایش دهانی مخفی بماند و به معده راه پیدا کند، اسید هیدروکلریک بسیار بسیار قوی معده، و ترکیبات شیمیایی دستگاه گوارش و البته باکتری‌های مفید جداره روده و معده به نام پروبیوتیک‌ها، از ورود باکتری‌های بد به جریان خون یا روده کوچک و روده بزرگ جلوگیری می‌کنند.

توصیه می کنیم مقاله {۱۰ فرمان برای حفظ سلامت در قرنطینه خانگی} را مطالعه فرمایید.

تقویت سیستم ایمنی بدن در طب سنتی

علائم ضعف سیستم ایمنی بدن

بر اساس تحقیقات دانشمندان، بیش از ۷۰ درصد سیستم ایمنی بدن به دستگاه گوارشی بستگی دارد و این یعنی اینکه شما هستید که انتخاب می‌کنید چه غذایی را به بدن خود وارد ‌کنید؛ چه از منظر دقت در سلامت و بهداشت تغذیه و چه از زاویه مغذی و مفید بودن آنچه می‌خورید، و حتی در مرتبه بالاتر، دقت در آنچه ممکن است این سیستم را ضعیف، ناتوان، کند و خسته کند مانند غذاهای سرشار از نمک و قند یا روغن‌های اشباع، همه‌چیز به دست خود شماست.

و در چنین شرایطی که زنگ‌های خطر ضعف یا ناتوانی سیستم ایمنی شما به صدا در بیایند، شما درگیر علائمی مانند سردی دست‌ها و پاهای‌تان، اسهال یا یبوست شدید و بیش از چند روز، دچار احساس خستگی مفرط، تب‌های گاهگاه، دردهای مفصلی، حساسیت به نور، زرد شدن پوست و تغییرات در وزن خواهید شد.

حالا، سوال این است که چه بخوریم تا به سیستم ایمنی بدن‌مان کمک کنیم؟ بیایید با هم به چند مورد اشاره کنیم:

آش سرماخوردگیغذاهای مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن به مواد معدنی پایه و مغذی مانند سلنیوم، مس، آهن، فولیک اسید، ویتامین‌های آ، ب۶، ث و ای و زینک نیاز دارد. اما یادتان باشد، بلافاصله به سراغ مکمل‌های دارویی و کپسول‌ها نروید. البته این آسان‌ترین و دم‌دستی‌ترین راهکار است؛

اما بنا بر جدیدترین تحقیقات پزشکی جهان، مصرف مکمل‌های دارویی فایده زیادی برای بدن ندارد و تا در بستر و بافت مناسب طبیعی خود نباشد، نه تنها جذب بدن نمی‌شود؛ بلکه با تجمع و بعضا کریستالیزه شدن در بخش‌های دیگر مانند کلیه و کیسه صفرا، آن‌قدر عوارض جانبی دارند که به خوردن‌شان نمی‌ارزد. پس، باید به سراغ طبیعت بکر و فهیم و متعادل برویم.

  • توصیه اول ما به شما استمرار و وسواس در نوشیدن حداقل دو لیوان یا چهار فنجان از دم‌کرده‌های نعنا، آویشن کوهی، و پونه با هم یا هر کدام به تنهایی در روز است. جرعه‌جرعه و آرام‌آرام و با یک قاشق کوچک عسل آن را بنوشید تا تمام مواد مفیدش از همان مرحله هضم دهانی، جذب خون و وارد بدن‌تان بشود.
  • دوم، شروع و اتمام هر نوع خوراکی با مقدار بسیار کمی نمک طبیعی ست، تا ضدعفونی و ویروس‌کشی مقدماتی در همان مراحل اولیه تغذیه اتفاق بیفتد.
  • مرحله بعد، مصرف روغن زیتون و زیتون غیرکنسروی با تمام غذاهاست چرا که بدن به مقدار مناسبی به ویتامین ای نیاز دارد. هر چقدر از مغزهای مفید و تازه از پوست خارج شده مانند بادام درختی، گردو و حتی تخمه آفتابگردان تازه و بدون نمک، در دسترستان باشد خوب است. یا حتی همین گندم شاهدانه ساده که در تمام سنت‌های زمستانی و اصیل ایرانی دیده شده و حالا فراموش شده است، تنقلات و البته خوراکی‌های مفید روزانه خواهند بود.
  • کشمش و مویز سیاه آفتابی هم برای شروع صبح و تامین انرژی و گرمای لازم برای سوخت و ساز بدن بسیار مهم است.
  • در مرحله بعد، انواع میوه‌ها و سبزیجات زمستانی و مخصوص همین فصل مانند چغندر و خصوصا استفاده از برگ‌های آن در آش‌های مختلف، ترب سیاه یا سفید و برگ‌های آن به عنوان سبزی خوردن، گل‌کلم و کلم بروکلی و هویج، خصوصا هویج قرمزی که در اغلب شهرستان‌های ما به‌راحتی پیدا می‌شود و اغلب قدر گرما و ارزش فراوان غذایی آن نادیده گرفته می‌شود.
  • یک بشقاب چغندر قند پخته گرم هم در وعده عصرانه می‌تواند هم به رفع یبوست زمستانی شما کمک کند و هم قند طبیعی و گوارایی را بدون ترس از ضرر‌های آن به شما بچشاند.
  • استفاده از میوه‌های چند رنگ که سرشار از ویتامین سی هستند مانند لیمو ترش در کنار تمام غذاها و چای و دمنوش‌های‌تان، مصرف روزانه دو لیمو شیرین و یک پرتقال و نارنگی هم در این مورد بسیار مهم است. حتی روزی یک عدد کیوی هم اگر در دسترس‌تان باشد جانشین بسیار خوبی به‌جای قرص جوشان‌های گران قیمت و دارویی است.
  • حالا گاز زدن روزانه به یک سیب شاداب و زرد یا سرخ را هم به سرگرمی‌های روزانه خود اضافه کنید تا هم به سلامت دهان و دندان خود کمک کرده باشید و هم از خواص ضد آلرژی فراوان آن استفاده کنید.
  • درصورتی که به سیر حساسیت ندارید و طبع گرم و خشک ندارید، آنتی بیوتیک سیر و پیاز را به‌صورت متناوب به غذاهای پخته خود اضافه کنید و از خوردن فلفل‌های قرمز و سبز و تند و شیرین غافل نشوید.
  • همچنین، افزودن کمی زردچوبه مفید است؛ زیرا حاوی کورکومین است. کورکومین یک ماده ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی قوی است و می‌تواند التهاب ناشی از آسیب‌های بیرونی یا درونی را کاهش دهد و درد مفاصل و بدن را کم کند.
  • در صورتی که مشکل معده یا روده ندارید، افزودن یک قاشق کوچک سرکه سیب به غذاهای‌تان، کاهش سموم بدن و تقویت سیستم ایمنی را تضمین می‌کند.
  • در پایان، یادتان باشد که تنها خوراکی شفاء که در قرآن کریم بر آن تاکید شده، عسل است. از معجزه عسلی که چند هزار سال می‌تواند بدون ذره‌ای آلودگی یا فساد از کوزه‌های فراعنه مصر سالم از زیر خاک خارج شود، غافل نشوید. یک قاشق مرباخوری عسل برای شروع روز، و به عنوان میان‌وعده، و برای تامین گرمای بدن در زمان خواب و در سرمای شبانگاهی زمستانی، و حتی در جبران ضعف ناشی از بیماری‌ها، بسیار مهم و مفید خواهد بود.

درباره دکتر شکوفه گودرزی

دکتر شکوفه گودرزی
دکترای طب مکمل ، تسلط کامل به سه زبان ، دانش آموخته رشته های مترجمی زبان انگلیسی، فلسفه اسلامی، ژورنالیسم رادیو و تلویزیونی و طب مکمل ، دارای 12 مدرک مرتبط بین المللی گیاه درمانی و طب مکمل از انجمن پزشکان بین الملل United Nation ، دآنش آموخته دوره های مختلف دانشگاهی طب ابن سینایی و اسلامی در ایران ، کارشناس ارشد رشته ارتباطات و ژورنالیسم خبری ، خبرنگار، نویسنده، کارگردان، مستند ساز و فعال حوزه رسانه و خبر ، نویسنده و کارگردان چندین مستند خبری و پژوهشی در موضوع حقوق بشر، طب و سبک زندگی ، نویسنده چند کتاب برگزیده کشوری در حوزه زبان و ادبیات ، مترجم کتب مختلف از دانشگاه آکسفورد و مراجع دیگر ، نویسنده بیش از صد و هفتاد مقاله علمی/ هنری/ خبری سه زبانه در مطبوعات و منابع معتبر بین المللی ، محقق، نویسنده و پژوهشگر در حوزه طب مکمل و ابن سینایی ، مدرس دوره های مختلف دانشگاهی و علمی در حوزه طب مکمل.

همچنین بررسی کنید

بهترین راه برای حفظ سلامت قلب

حفظ سلامت قلب از دیدگاه طب سنتی

حفظ سلامت قلب از دیدگاه طب سنتی قلب، یکی از ارگان‌های حیاتی بدن است که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *