طب سنتی و تغذیه مفید

تغذیه مناسب جهت پیشگیری و درمان افت فشار خون

طب سنتی و تغذیه مفید برای فشار خون پایین

اغلب مردم فکر می‌کنند افت فشار خون همان افت قند خون است. به همین دلیل به محض احساس علائم افت فشار مانند گیجی و تهوع یا رنگ پریدگی، یک کار را انجام می‌دهند. آن‌ها چند عدد شکلات می‌خورند یا یک لیوان آب قند، آن را هم با همین قندهای معمول درست کرده و سر می‌کشند.

نمی‌دانم تاریخچه اولین استفاده و تجویز محلول قند و آب برای درمان بیماری به کجای تاریخ باز می‌گردد. اما با بررسی در این سال‌ها نه تاثیر پزشکی در آن پیدا کرده‌ام و نه آن را در لیست نسخه‌ حکما مشاهده کردم.

درحقیقت فکر می‌کنم اولین کسی که این لیوان شیرین تا نیمه قند را برای یک خانم رنگ و رو پریده یا کودک ترسیده از چیزی تجویز کرده، سهامدار خود کارخانه قند و شکر بوده است.

شاید این دو مساله یعنی افت فشار و افت قند خون در برخی علائم مانند سرگیجه، رنگ پریدگی، شوک، غش و امثال آن مشترک باشند؛ اما این دو موضوع و دو عارضه کاملا متفاوت بوده و دلایل بروز آن‌ها و راه درمان آن‌ها هم صددرصد متفاوت است.

توصیه می‌کنیم مقالۀ {افت فشار خون، دلایل و تدابیر پیشگیری از نگاه طب سنتی} را مطالعه فرمایید.

ما مساله افت قند خون را به طور مفصل در مقاله‌ای جداگانه مورد بررسی قرار خواهیم داد. اما همین‌قدر بدانید که افت قند درحقیقت مربوط به اختلال در عملکرد غده پانکراس، دو هورمون انسولین و گلوکاگون بوده و مساله‌ای کاملا مجزا از موضوع گردش خون و سیستم آن است.

در مقاله بررسی علل افت فشار خون، به این مساله به طور کامل پرداخته و دلایل و انواع آن به خوبی توضیح داده شد. ام در این مقاله می‌خواهیم به بستر رفتاری یا غذایی که زمینه‌ساز بروز افت فشار در افراد مختلف می‌شود، از دیدگاه طب سنتی و طبیعی بپردازیم.

 

افت فشار خون

تغذیه پیشگیرانه در طب سنتی برای جلوگیری از افت فشار خون

راستی تا به حال به عنصر نمک یا همان سدیم کلرید که در طبیعت یافت می‌شود و ما آن را با فرمول NACL می‌شناسیم، توجه کرده‌اید؟

 سدیم کلرید از دو عنصر سدیم که فلزی نرم و بسیار واکنش پذیر است و کلر که یک غیر فلز است و به صورت گاز دو اتمی وجود دارد و به نوبه خود بسیار واکنش پذیر است تشکیل شده است.

وجود نمک برای ما بسیار عادی شده و اتفاقا در همه جا هم پیدا می شود. حتی پرندگان و حیوانات هم به مصرف آن میل و کشش نشان می‌دهند. ولی واقعا نمک چه خاصیتی دارد؟ اصلا تصور غذا بدون نمک برای ما ممکن است؟

درحقیقت عملکرد و عناصر موجود در فرمول نمک آن‌قدر برای زندگی ما ضروری است و با آن درهم آمیخته که نمی‌توانیم جانشینی برای آن در نظر بگیریم.

نمک در حقیقت گندزدا، خشک کننده، گرم کننده و حرارت بخش، تسریع کننده فعالیت‌های شیمیایی و کاتالیزور واکنش‌های مهم در جذب بسیاری از مواد در فرآیند گردش خون به سلول‌ها است.

در حقیقت نمک به تعادل قند خون کمک کرده و از شکل‌گیری بلغم اضافی در سراسر بدن و تجمع آب میان بافت‌ها و سلول‌ها خصوصا در ریه و حنجره جلوگیری می‌کند. همچنین مسئول کمک به جذب مواد مغذی درون غذا در رگ‌ها بوده و با خاصیت آنتی هیستامین و گندزدایی که دارد از تنگی بسیاری از عروق و مسیرهای تنفسی بدن جلوگیری می‌کند. این ماده سفید آرام، همچنین در فراهم کردن انرژی بدن نقش داشته و باعث بهبود عملکرد سلول‌های عصبی می‌شود.

زمانی که بدن به دلایل مختلف، ناگهان انرژی گرمابخش حیاتی خود را از دست می‌دهد. این افت انرژی می‌تواند به خاطر یک شوک عصبی باشد یا شنیدن یک خبر غم‌انگیز و تاثیری که غم بلافاصله بر ترشح هورمون‌ها و در نتیجه تولید بلغم یا سودای سرد در بدن می‌گذارد. همچنین می‌تواند به دلیل یک ضربه جسمی و آسیب فیزیکی یا خونریزی و از دست رفتن گرما و انرژی خون باشد. حتی می‌تواند به دلیل تعریق شدید و از دست رفتن مایعات بدن رخ دهد. به هر حال جریان خون کم و خون دچار غلظت شده و توانایی عبور و مرور مناسب به تمامی اندام‌ها، رگ‌ها و مویرگ‌ها را از دست می‌دهد. آنچه موجب خروج ناگهانی بدن از حالت تعادل سیستمی و کارکردی خود و درنتیجه افت فشارخون می‌شود، سردی فراگیری است که بر سیستم خون‌رسانی مسلط می‌شود.

سیستم گردش خون

 

بنابراین، مهمترین چیزی که در این شرایط باید به سرعت به سیستم گردش خون رسانده شود، گرم کننده‌های سیستمی هستند که از جمله مهمترین آن‌ها نمک است. البته توجه دارید که منظور از نمک، همان ماده طبیعی موجود در خاک یا آب دریاست و نه بلورهای صنعتی شیمیایی شده که در بازار موجود است.

توصیه به خوردن کمی نمک طبیعی در ابتدا و انتهای غذا هم در طب سنتی و احادیث حکمی دقیقا به همین دلیل است. با گرم کردن تدریجی خون و تسهیل جذب بسیاری از عناصر، اساسا زمینه‌های افت فشار را تا حدود زیادی کاهش می‌دهد.

از طرف دیگر به خاطر داشته باشیم که قندهای مصنوعی و شکلات‌ها یا غذاهای حاوی نمک‌های صنعتی، تنها با جذب سریع خود علائم مشکل بدن را کاهش می‌دهند. سپس با تحلیل‌رفتن سریع در بدن، فرد را دچار افت فشار ثانوی و حادتر از قبل خواهد کرد.

طبیعی‌ترین و سالم‌ترین قندی که در چنین شرایطی می تواند بدن و مغز را گرم کند، کمی عسل خواهد بود. بهتر است در چنین شرایطی یک قاشق چای‌خوری عسل به همراه کمی نمک طبیعی زیر زبان گذاشته شده و کم کم فرو داده شود.

پس از تثبیت وضعیت شخصی که دچار عوارض افت فشار مانند سرگیجه یا تهوع شده است، نوشانیدن یک لیوان شربت عسل ولرم به صورت جرعه جرعه می‌تواند در بهبود فرد بسیار موثر باشد.

حالا اگر شخصی دچار شوک عصبی و افت فشار ناشی از مسایل روحی شده باشد، نوشیدن شربت عسل با آب خنک، درمانی مناسب است.

برای از بین بردن زمینه‌های بروز مکرر افت فشار هم حکما توصیه می‌کنند که هر روز صبح به هنگام بیدار شدن و به صورت ناشتا و شب‌ها در زمان خواب، یک قاشق مرباخوری عسل را تا چهل روز مصرف کنید.

اگر بدن فرد به این تغییر فشار مداوم عادت کرده باشد و این وضعیت پرتکرار است، باید دلیل آن را در به هم ریختگی اخلاط سرد بدن جستجو کرد. با نظارت پزشک حاذق و زیر نظر متخصص به عجامت عام و اصلاح مزاج پرداخت. این کار باعث می‌شود تا خون، گرمای طبیعی خود را مجددا به دست آورده و بتواند به وظیفه انرژی رسانی در اندام‌ها بپردازد.

بوییدن و استشمام عطرهای گرم طبیعی مانند گلاب، خصوصا در زمان خواب، جویدن مداوم بادام درختی در طول روز به تعداد حداقل ۱۴ عدد و پرهیز از خمودگی و تنفس درهوای آزاد و کمک گرفتن از گرمی بخش‌های طبیعی مانند مقدار مناسبی از نور آفتاب و تنفس در هوای تازه هم می‌تواند به گرم شدن مغز کمک شایانی کند.

 

بوییدن و استشمام عطرهای گرم طبیعی


توصیه می‌کنیم مقالۀ {نقش تغذیه در شکل‌گیری انسان از نگاه طب سنتی} را مطالعه فرمایید .

پیشگیری از افت فشار خون به صورت سنتی و خانگی در دوران بارداری

همچنین بانوان باردار با اعتماد به خواص طبیعی نمک‌های سالم و طبیعی، استفاده از عسل مرغوب و خوب در طول دوران بارداری، پرهیز از کسالت و خوابیدن یا در وضعیت‌های ثابت ماندن برای مدت طولانی، جویدن بادام درختی روزانه و استفاده از سبزیجات و میوه‌های سالم و تازه، تا حدود زیادی می‌توانند از ابتلا به افت فشار بارداری و عوارض آن جلوگیری کنند.

پرهیز کامل از هرگونه مواد دخانی، مخدرها و الکل که با برهم زدن تعادل کارکردی قلب و سیستم گردش خون، بدن را دچار تعارض کارکردی کرده و در کشمکش انجام وظایف عضوی و تخدیر کننده‌های سرد، اندام‌هایی مانند کلیه‌ها و قلب به شدت آسیب می‌بینند هم از موارد جدی در پیشگیری ابتلا به افت فشار خون است.

توصیه می‌کنیم مقالۀ {غذایی که ما را می‌سازد از نگاه طب سنتی} را مطالعه فرمایید.

درباره نویسنده

Avatar

همچنین بررسی کنید

تاثیر حجامت بر بدن

حجامت چیست و چه تاثیری بر بدن دارد؟

چرا حکیمان در مورد فواید حجامت این‌قدر مطمئن و مصر هستند؟ علت استفاده تاریخی از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *