سرطان بیضه

علل، علایم و علاج سرطان بیضه

آنچه آقایان باید درباره سرطان بیضه بدانند

سرطان بیضه در مقایسه با دیگر انواع سرطان‌ها، در گروه سرطان‌های نادر قرار می‌گیرد. با این‌ حال، آمارها نشان می‌دهند که سرطان بیضه در میان مردان آمریکایی ۱۵ تا ۳۵ ساله (و کم‌ وبیش در میان آقایانی که در سایر کشورهای دنیا در این محدوده سنی هستند)، شایع‌ترین نوع سرطان است. البته تحقیقات نشان‌دهنده آن هستند که سرطان بیضه نسبت به روندهای درمانی واکنش مثبتی نشان می‌دهد و حتی در صورت گسترش سرطان از بیضه‌ها به اندام‌های دیگر نیز در موارد متعددی قابل درمان است. پزشکان می‌گویند که فرد مبتلا به سرطان بیضه بر اساس نوع و مرحله سرطان می‌تواند یکی از شیوه‌های درمانی یا چندین مورد از آن‌ها را به ‌صورت ترکیبی دریافت کند.

توصیه می کنیم مقاله { بررسی و تدابیر بیماری هموروئید یا بواسیر در طب ابن سینایی } را مطالعه فرمائید.

سرطان بیضه چه علامت‌هایی دارد؟

مهم‌ترین نشانه‌ها و علایم ابتلا به سرطان بیضه از این قرارند:

  • وجود توده در هر کدام از بیضه‌ها یا بزرگ شدن غیرعادی آن‌ها
  • احساس سنگینی در اسکروتوم (کیسه بیضه‌ها)
  • درد آزاردهنده در شکم یا کشاله ران
  • تجمع ناگهانی مایعات در اسکروتوم (کیسه بیضه‌ها)
  • احساس درد یا ناراحتی در بیضه‌ها یا ناحیه اسکروتوم
  • بزرگ شدن سینه‌ها یا حساسیت‌پذیر شدن آن‌ها
  • درد در ناحیه کمر

توجه داشته باشید که سرطان بیضه معمولا فقط در یکی از بیضه‌ها اتفاق می‌افتد. اگر هر گونه توده یا چیز سفتی را در بیضه‌ها شناسایی کردید، باید این مساله را به پزشک خودتان گزارش دهید تا او بتواند خطر ابتلا به سرطان بیضه را بررسی کند. فراموش نکنید که تعداد بسیار کمی از مردان مبتلا به سرطان بیضه در مراحل اولیه با احساس درد در ناحیه بیضه‌ها مواجه می‌شوند.

طبق آمارها بسیاری از مردان پس از مواجهه با علایم و نشانه‌های ذکر شده، این مشکلات را به پزشک اطلاع نمی‌دهند. به طور میانگین، مردان معمولا حدود ۵ ماه صبر می‌کنند تا چیزی در این مورد به زبان بیاورند. با توجه به اینکه تومور سرطانی می‌تواند به مرور زمان از بیضه‌ها فراتر برود، بسیار حیاتی و ضروری است که در صورت مواجهه با نشانه‌های ذکرشده حتما به متخصص اورولوژی مراجعه کنید. جدی گرفتن این توصیه خصوصا برای افرادی مهم‌تر می‌شود که هر کدام از این نشانه‌ها برای مدتی بیشتر از ۲ هفته ادامه پیدا کنند.

 ابتلا به سرطان بیضه

چرا بعضی‌ها به سرطان بیضه مبتلا می‌شوند؟

هنوز روشن نیست که ابتلا به سرطان بیضه در بسیاری از موارد بر اساس چه علت‌هایی اتفاق می‌افتد. با این ‌حال، پزشکان می‌دانند که سرطان بیضه زمانی بروز می‌کند که سلول‌های سالم درون بیضه دچار تغییر و دگرگونی شوند. سلول‌های سالم طبق الگوهای طبیعی‌شان باید روند رشد و تکثیر را طوری ادامه دهند که عملکردهای بدن نیز طبق روال عادی پیش برود، اما گاهی اوقات بعضی از همین سلول‌ها دچار ناهنجاری‌های مختلفی می‌شوند و در نهایت روند رشد و تکثیر را از حالت عادی خارج می‌کنند. در واقع، حتی زمانی که تولید سلول‌های جدید هیچ ضرورتی ندارد، سلول‌های سرطانی همچنان به تکثیر خودشان ادامه می‌دهند. همین سلول‌های اضافی و مازاد هستند که نوعی توده سرطانی را در بیضه ایجاد می‌کنند.

نکته بعدی این است که تقریبا همه موارد ابتلا به سرطان بیضه در سلول‌هایی اتفاق می‌افتند که اسپرم نابالغ تولید می‌کنند. این‌که چرا این سلول‌ها دچار ناهنجاری می‌شوند و در نهایت وضعیت سرطانی پیدا می‌کنند نیز همچنان ناشناخته است.

توصیه می کنیم مقاله { دلیل و درمان زود انزالی } را مطالعه فرمائید.

چه عواملی خطر ابتلا به سرطان بیضه را افزایش می‌دهند؟

مهم‌ترین عواملی که می‌توانند خطر ابتلا به سرطان بیضه را افزایش دهند، از این قرارند:

  • بیضه یا بیضه‌های نزول‌نکرده: در حالت عادی، بیضه‌‌ها در دوران رشد جنینی در ناحیه شکمی شکل می‌گیرند و معمولا پیش از تولد به اسکروتوم (کیسه بیضه‌ها) منتقل می‌شوند. با این ‌حال، در وضعیت بیضه نزول‌نکرده این روند به‌درستی پیش نمی‌رود. آمارها نشان می‌دهند مردانی که دچار مشکل بیضه نزول‌نکرده هستند، اساسا بیشتر از مردان عادی با خطر ابتلا به سرطان بیضه مواجه می‌شوند. ضمن این‌که حتی اگر در وضعیت بیضه نزول‌نکرده، بیضه به ‌واسطه جراحی به اسکروتوم منتقل شده باشد، همچنان خطر ابتلا به سرطان بیضه، زیاد باقی می‌ماند. البته محققان می‌گویند بیشتر مردانی که به سرطان بیضه مبتلا می‌شوند، دارای سابقه ابتلا به بیضه نزول‌نکرده نیستند.
  • رشد غیرطبیعی بیضه: مشکلاتی که باعث رشد غیرطبیعی بیضه‌ها می‌شوند، مانند سندرم کلاین‌فلتر، می‌توانند خطر ابتلا به سرطان بیضه را بیشتر کنند.
  • سابقه خانوادگی: اگر عضوی از اعضای خانواده شما به سرطان بیضه مبتلا شده باشد، خطر مبتلا شدن شما نیز به سرطان بیضه بیشتر می‌شود.
  • سن: سرطان بیضه بیشتر در میان نوجوانان و مردان جوان و خصوصا بین بازه سنی ۱۵ تا ۳۵ سال اتفاق می‌افتد. با این‌حال همچنان خطر مبتلا شدن به این سرطان در سنین دیگر هم وجود دارد.
  • نژاد: ابتلا به سرطان بیضه اساسا در مردان سفیدپوست شایع‌تر از مردان سیاه‌پوست است.

چگونه می‌توان از سرطان بیضه پیشگیری کرد؟

محققان می‌گویند که هیچ راهی برای پیشگیری از ابتلا به سرطان بیضه وجود ندارد. با این ‌حال، بعضی از پزشکان به مردان توصیه می‌کنند که روندهای خودآزمایی بیضه‌ها را به ‌طور منظم و با دقت کافی انجام دهند تا بتوانند سرطان بیضه را در همان مراحل اولیه تشخیص دهند. البته همه پزشکان هنوز با این توصیه موافق نیستند. بنابراین اگر در مورد خودآزمایی‌ بیضه‌ها سوالی دارید، بهتر است که حتما این سوال را با پزشک خودتان در میان بگذارید تا او بتواند شما را در جهت مناسبی راهنمایی کند.

سرطان بیضه چند نوع است؟

روندهای درمانی مناسب برای سرطان بیضه بر اساس نوع این سرطان و پیش‌آگهی این بیماری انجام می‌گیرند. به ‌طور کلی، دو نوع سرطان بیضه وجود دارد:

  • سمینوما: تومورهای سرطانی سمینوما در همه گروه‌های سنی قابل بروز هستند اما اگر مردان مسن‌تر به سرطان بیضه مبتلا شوند، احتمال این‌که این سرطان از نوع سمینوما باشد واقعا بیشتر است. نکته قابل ذکر دیگر این است که نوع سمینوما به طور کلی به اندازه نوع دیگر تهاجمی نیست.
  • غیرسمینوما: تومورهای غیرسمینوما تمایل دارند در سنین پایین‌تر بروز پیدا کنند. روند رشد و سرایت این تومورهای سرطانی هم سریع‌تر از نوع اول است. گونه‌های مختلفی از تومورهای غیرسمینوما وجود دارند که عبارت‌اند از کوریوکارسینوما، کارسینومای جنینی، تراتوما و تومور کیسه زرده.

ابتلا به سرطان بیضه

پزشکان چگونه سرطان بیضه را تشخیص می‌دهند؟

در بعضی از موارد، مردان خودشان سرطان بیضه را تشخیص می‌دهند. این تشخیص معمولا به صورت اتفاقی یا موقع روندهای خودآزمایی بیضه‌ها اتفاق می‌افتد. در دیگر موارد هم پزشکان می‌توانند توده‌های سرطانی را در حین معاینات فیزیکی رایج تشخیص دهند. البته پزشکان برای این‌که سرطانی بودن توده یافته‌شده را به صورت قطعی مشخص کنند، می‌توانند از روش‌های زیر کمک بگیرند:

  • سونوگرافی: سونوگرافی به پزشک کمک می‌کند تا بتواند مایع یا جامد بودن توده مورد نظر را هم تشخیص بدهد. همچنین این‌که توده بیرون یا درون بیضه قرار دارد هم در سونوگرافی قابل تشخیص است.
  • آزمایش خون: به واسطه آزمایش خون، نشانگرهای تومور سرطان بیضه در خون مورد بررسی قرار می‌گیرند. البته بالا بودن این نشانگرها در خون لزوما به معنای مبتلا بودن به سرطان بیضه نیست اما این آزمایش می‌تواند به پزشک در روند تشخیص قطعی کمک کند.
  • جراحی برای جداسازی بیضه: اگر سرطانی بودن توده در بیضه فرد به صورت قطعی تایید شود، پزشک می‌تواند عمل جراحی را برای جداسازی بیضه سرطانی توصیه کند. بیضه جداشده در این مرحله تحت بررسی دقیق قرار می‌گیرد تا نوع سرطان بیضه هم مشخص شود.

در ادامه نیز بررسی‌های تکمیلی با کمک سی‌تی اسکن و آزمایش خون برای مشخص کردن مرحله سرطان انجام می‌شود. تشخیص مرحله سرطان برای در نظر گرفتن شیوه درمانی از اهمیت زیادی برخوردار است. مراحل سرطان بیضه هم با عددهای ۰ تا ۳ رده‌بندی می‌شوند. پایین‌ترین عدد یعنی سرطان به ناحیه اطراف بیضه محدود است و بالاترین عدد هم یعنی سرطان در مرحله پیشرفته قرار دارد و می‌تواند به دیگر قسمت‌های بدن مانند ریه‌ها سرایت کند.

توصیه می کنیم مقاله { هفت راز سلامت و سعادت، اولین راز، مزاج شناسی } را مطالعه فرمائید.

پزشکان چگونه سرطان بیضه را درمان می‌کنند؟

گزینه‌های درمانی برای سرطان بیضه به عوامل مختلفی مانند نوع و مرحله سرطان، سلامت عمومی فرد بیمار و حتی اولویت‌های شخصی او بستگی دارند. با این‌حال، این درمان‌ها به طور کلی به گروه‌های زیر تقسیم می‌شوند:

  • عمل جراحی: عمل جراحی‌ مورد نیاز برای درمان سرطان بیضه می‌تواند شامل دو عمل جراحی باشد که عبارت‌اند از جراحی برای جداسازی بیضه و جراحی برای جداسازی غدد لنفاوی مجاور.
  • پرتودرمانی: در پرتودرمانی از اشعه‌های ایکس برای نابودسازی سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. در بعضی از موارد، پرتودرمانی پس از عمل جراحی به فرد بیمار توصیه می‌شود.
  • شیمی‌درمانی: در شیمی‌درمانی از داروهای خاصی برای نابودسازی سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. بعضی از بیماران فقط به شیمی‌درمانی نیاز دارند و بعضی از آن‌ها هم قبل یا بعد از عمل جراحی به این روش درمانی نیاز پیدا می‌کنند.

اگر دچار سرطان بیضه شدیم، چه کار کنیم؟

بعضی از مردان مبتلا به سرطان بیضه پس از قطعی شدن روندهای تشخیصی شدیدا نسبت به زندگی آینده‌شان نگران می‌شوند. با این‌که می‌دانیم از بین بردن این احساس به صورت کامل بسیار سخت است، اما شما می‌توانید وضعیت عاطفی خودتان را با کمک راهکارهای زیر مدیریت کنید:

  • برای تصمیم‌گیری در مورد وضعیت خودتان، درباره سرطان بیضه اطلاعات بیشتری کسب کنید: پرسش‌‌های مورد نظرتان را حتما بنویسید و از پزشک خودتان بپرسید. پزشکان می‌توانند منابع خوبی را برای آشنایی بیشتر با این سرطان به شما معرفی کنند.
  • از خودتان به‌خوبی مراقبت کنید: اگر می‌خواهید که روند درمان سرطان به‌درستی پیش برود و به‌خوبی برای شروع آن آماده شوید، باید انتخاب‌های درستی را در زندگی روزانه‌تان انجام دهید. رژیم غذایی سالم و کامل، خواب خوب و ‌استراحت کافی، کاهش استرس، تلاش برای ورزش کردن و دوری از سیگار کشیدن، چند مورد از مهم‌ترین انتخاب‌های شما هستند.
  • رابطه عاطفی با همسر، خانواده و دوستان را حفظ کنید:فراموش نکنید که همسر، اعضای خانواده و دوستان شما نسبت به سلامتی شما نگران هستند و نمی‌توانند بی‌تفاوت رفتار کنند. همه آن‌ها قصد کمک دارند و شما نباید آنان را از خودتان دور کنید. افراد صمیمی و نزدیک در زندگی هر فردی می‌توانند در شرایط سخت به کمک او بیایند.

درباره نویسنده

Avatar

همچنین بررسی کنید

علائم تشخیص سرطان رحم

سرطان رحم ، علائم تشخیص ، عوارض و تاثیرات

سرطان و پیشروی آن همان‌گونه که پیش‌تر تاکید کردیم، بر اساس دیدگاه طب تعادل‌گرا و …

یک نظر

  1. Avatar

    👏👏👏👏👌👌👌👌👌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *