علائم تشخیص سرطان رحم

سرطان رحم ، علائم تشخیص ، عوارض و تاثیرات

سرطان و پیشروی آن

همان‌گونه که پیش‌تر تاکید کردیم، بر اساس دیدگاه طب تعادل‌گرا و طبیعی، بروز بیماری در بدن به‌علت به‌هم‌خوردن قوای معدله است و از این نظر بازگشت سلامتی تنها با باز گرداندن تعادل به بدن ممکن خواهد بود.

بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت ، سرطان دومین عامل مرگ و میر در جهان است. در این بیماری، سلول ها روند تکثیر طبیعی خود را از دست می‌دهند  و  به‌طور مهارنشده تکثیر می‌شوند. اگر سرطان  به اندامهای دیگر بدن هم حمله کند و آنها را هم درگیر خود کند به آن سرطان بدخیم می گویند و اگر تنها در یک اندام باقی بماند و به دیگر بخش های بدن سرایت نکند به آن می‌گویند سرطان خوش‌خوش‌خیم .

توصیه می‌کنیم مقاله {تدابیر پیشگیری و درمان خارش واژن از منظر طب سنتی و ابن سینایی} را مطالعه فرمائید.

بر اساس یک تدبیر فطری و غریزی در ذات هستی، سلول‌های بدن عملکرد مشخص و طول عمر معینی دارند. مرگ سلولی بخشی از چرخۀ طبیعی حیات سلولی است که باید در زمان معین با سلولی جوان جایگزین شود. دانشمندان امروزه کشف کرده‌اند که سرعت مرگ هر سلول۳۰ میکرومتر دردقیقه (۲میلی‌متر درساعت) است اما سلول‌های سرطانی ساختاری ندارند که تقسیم و مرگ سلولی را القا ‌کند. این سلول‌ها رشد ‌می‌کنند و با استفاده از اکسیژن و مواد مغذی سایر سلول‌ها  به تومور تبدیل می‌شوند. سلول‌های سرطانی  باعث نقص سیستم ایمنی می‌شوند  و تغییراتی ایجاد می‌کنند که در عملکرد صحیح اعضای بدن اختلال ایجاد می‌شود. سلول‌های سرطانی می‌توانند در یک نقطه بمانند و یا از طریق لنف نودها منتشر شوند.

امروزه در بررسی ها موارد متعددی در علت بروز و شیوع سرطان خصوصاً در جوامع پیشرفته مطرح می‌شود که  از سبک زندگی صنعتی و استرس های ناشی از آن گرفته  تا مواد شیمیایی و غیرطبیعی که افراد به‌طور روزمره با آنها در تماس هستند و آلودگی های آب و هوا که باعث تحریک نابجا و سرطانی شدن سلولهای بدن می‌شود را دربرمی‌گیرد. ضعف سیستم ایمنی به دلایل مختلف، آلودگی به عفونت، ویروس یا قارچ های مختلف مانند انواع هپاتیت، هلیکوباکتری، پاپیلومای انسانی و…، انباشته شدن رادیکال های سمی آزاد موجود در هوا یا مواد شیمیایی، چاقی مزمن، دخانیات و الکل، و قرار گرفتن در معرض امواج رادیویی شدید و طولانی‌مدت از عوامل مهم محرک در ایجاد آشفتگی های سلولی و در نتیجه ابتلا به سرطان است.

تسکین سرطان رحم

تدابیر خانگی بهبود و تسکین سرطان رحم

به‌طور خاص دربارۀ  سرطان رحم و انواع فیبرم های خوش‌خیم و آنهایی که ممکن است بدخیم و به به سلولهای سرطانی تبدیل شوند باید گفت  سرطان رحم جزو شایع‌ترین سرطان های بدخیم دستگاه تناسلی و چهارمین سرطان شایع بعد از سرطان های سینه، ریه و روده در میان زنان است.

بر حسب اندازه و محل تومورها،‌ گاهی در زمان بروز سرطان علائم آشکاری از آن وجود دارد. این علائم عبارت است از خونریزی نامنظم، ترشح و تکرر ادرار و یا خونریزی و ترشح غیرعادی به‌خصوص بعد از یائسگی و یا خونریزی زیاد هنگام عادت ماهانه، اشکال و درد در هنگام ادرار کردن، مقاربت دردناک و درد در ناحیۀ لگن.

وقتی فیبروم ها سبب خونریزی شدید شوند و روی اعضای مجاور فشار بیاورند به‌حدی که فرد درد داشته باشد، معمولاً به بیمار توصیه می‌شود که جراحی کند.

در صورتی که تومورها بدخیم  باشند ممکن است به بافتها و اعضای مجاور خود حمله  کنند. این تومورها همچنین ممکن است از راه جریان خون و لنف به تمام نقاط بدن سرایت کنند.

در طب نوین گفته می‌شود که علل سرطان رحم مشخص نیست و گاهی براثر آسیب یا صدمه‌ دیدن ایجاد می‌شود اما هنوز عوامل ایجاد کنندۀ آن برای پزشکان مشخص نشده است.

از طرفی امکان ابتلا به سرطان رحم برای  بانوانی که  بعد از یائسگی برای پیشگیری از پوکی استخوان و کم کردن خطرات‌ بیماری‌ های قلبی به مصرف طولانی‌مدت و مقدار زیاد استروژن روی می‌آورند‌ ، بیشتر است. شیوع  سرطان رحم  در بین بیمارانی که داروهایی برای درمان سرطان پستان مصرف کرده یا می کنند و بانوانی که در دوره های طولانی داروهای ضد‌بارداری مصرف کرده‌اند بیشتر است. همچنین تحقیقات پزشکی نشان می‌دهد که سرطان رحم در میان بانوان سفید‌پوست،چاق و با اضافه‌وزن زیاد و زنانی که هنوز بچه‌دار نشده‌اند بیش از زنان دیگر است. علاوه‌بر این  مصرف برخی غذاها مانند غذاهای کنسروی و حاوی مقادیر بالای مواد نگه‌دارندهو غذاهای آماده، و فست‌فود‌ها و ترکیب سوسیس و تخم‌مرغ عامل ایجاد یا تشدید فیبرم و کیست های رحمی در بانوان تشخیص داده شده است.

توصیه می‌کنیم مقاله {سرطان پستان از تشخیص تا درمان} را مطالعه فرمائید.

بهبود سرطان رحم

و اما در طب ابن سینایی و طبیعی، مثل همیشه محور درمان این است که تعادل زیستی را به مزاج عمومی بدن برگردانیم، سردی سوداوی را از اندام های درگیر رفع کنیم، با تقویت عمومی اعضای بدن  سیستم ایمنی بدن تقویت می‌شود و بعد از همۀ این‌ها با سلاح توانمند قدرت درونی و طبیعی با عوامل خارجی و بیماری‌زا مبارزه می‌کنیم.

ابن‌سینا تورم تومورهای سرطانی را به خرچنگ  تشبیه کرده و می‌گوید شاید علت این نامگذاری به‌خاطر شکل خرچنگ‌مانند تومور سرطانی و ریشه دواندن آن در   گوید شاید علت نامیدن این بیماری  اندامهای مختلف و یا نحوه چنگ انداختن و در بر گرفتن اندام توسط رشد نامتعادل و غیر عادی آن است.

حکما برای اینکه از بیماری‌ها سر در بیاورند و دلایل بروز آن را پیدا کنند و توصیه‌هایی صحیح برای پشگیری از آن ارائه کنند، مزاج هر بیماری را بررسی می‌کنند.

شیخ‌الرئیس، ابوعلی‌سینا، به‌درستی تفاوت‌های تورم‌های غیرسرطانی یا به‌تعبیر خودش ورم سیقروس و تورم سرطانی را مشخص کرده است.

حکمای طب طبیعی توده های خوش‌خیم اندام ها و اعضا را ورم سقیروس می‌نامند. اما ورم سرطانی با آن متفاوت است. ابوعلی‌سینا در جلد چهارم کتاب قانون و در شرح این تفاوت می‌گوید: «ورم سقیروس، منظور ورم های سخت است که تموج(موج دار) دارد و کاملاً سفت ولی خوش‌خیم است. ما همۀتوده های خوش‌خیم اندام ها و اعضا را منطبق با ورم سقیروس می‌دانیم. ورم سرطان درد دارد. به‌شدت و حِدّت آزاردهنده است. نوعی تپیدن دارد و به‌سرعت افزایش می‌یابدزیرا مادۀ به‌وجود‌آورنده‌اش در اندازه زیاد است و بادکردگی همراه دارد. سبب این بادکردگی آن است که مادۀ به‌وجود‌آورندۀ ورم وقتی از جای خود به حرکت درافتد، به سوی اندامی راهی می شود که در حالت غلیان و جوشش است.

در ورم سرطانی، رگ‌مانندهایی شبیه پاهای خرچنگ از ورم کشیده شده و اطراف ورم را اشغال کرده است.

ورم سرطان به سرخی ورم سقیروسی نیست. سرخی‌اش متمایمل به سیاه و سبز و بدرنگ است. ورم سقیروس این حالت ها را ندارد.

ورم سرطان اکثراً بدون سابقه سر بر می‌آورد ، اما ورم سخت(که سقیروس نامیده می شود) اکثراً در نتیجۀ ورم گرم به وجود می‌آید.

فرق ورم سرطان با ورم سقیروس خالص در این است که ورم سرطان دارای حساسیت است، اما ورم سقیروس خالص هیچ حساسیتی ندارد»..

جناب بوعلی  ماهیت سرطان را به‌حد کمال شناخته و درمان آن را به‌خوبی توضیح می‌دهد. به‌رغم تمام آزمایشهای بالینی و پیشرفت طب آکادمیک و آزمایشگاهی، تعریف  سرطان  در کتب پزشکی تا امروز خیلی تغییر نکرده است. ایشان می‌گوید:

« اگر در سرآغاز پیدایش ورم سرطان به درمان آن بپردازی ممکن است بتوانی در حالتی که هست آن را نگه داری و نگذاری بزرگ‌تر شود و بیشتر نمو کند و نگذاری به چرکین شدن برسد.

گاهی اتفاق افتاده که چون در سرآغاز پیدایش ورم سرطانی به درمان پرداخته‌اند، از بین رفته و بیمار شفا یافته است. اما اگر ورم ریشه دوانید و خود را محکم کرد، علاجی ندارد و شفا نمی‌یابد.

برای درمان آن باید علاوه بر اصل ورم، هر چه که از ورم تاثیرپذیر است و از آن منشعب شده و در پیرامون ورم موجود است و می‌دانی که ممکن است به همۀ رگ ها چنگ بزند، همه را به‌کلی ریشه‌کن کنی و از بیخ و بن برآوری و چیزی از آن باقی نماند که از ورم آبیاری شود. بگذار خون زیادی از اثر جراحی از جای جراحی خارج شود و بیرون بریزد اما ممکن است ورم سرطان در درون بدن پیدا شود و به حالت پنهانی باشد. در این باره چنانکه بقراط فرماید، بهتر آن است ورم تحریک نشود، زیرا همین که به حرکت درآمد به مرگ بیمار خاتمه می‌یابد. اما اگر ورم را به حالت خود بگذاری و به علاجش نپردازی ممکن است مدت ماندگار بودن ورم به طول انجامد و تا حدی بیمار احساس بهبودی کند، به‌ویژه اگر غذای بیمار سازگار باشد، غذایی بخورد که مادۀغذایی آرام و سالم تولید کنند، غذاهای سازگار با بیمار سرطان‌زده از قبیل: آبجو (ماءالشعیر طبیعی)، ماهی رضراضی، زردۀ تخم نیم‌بند و امثال آنهاست (رک. کتاب قانون، ج ۴).

بنا‌براین و با توضیحاتی که پیش از این دربارۀ طب سنتی داده شد، هر آنچه در هستی وجود دارد مزاجی مختص به خود دارد که این مزاج در حقیقت خصوصیات وجودی و ذاتی آن موجود است و اثراتی که با وجود خود بر پیرامون خود باقی می گذارد. از نظر علمی سرطان یعنی به‌هم‌ریختگی تعادل رشد در سلولهای یک عضو. طب ابن‌سینایی هم علت برهم خوردن این تعادل را بررسی می‌کند و سعی دارد با از بین بردن زمینه های آشفتگی و رشد، تعادل تکثیر سلولی را به آن بخش برگرداند.

در مجموعه مقالات اصلاح مزاج و مزاج‌شناسی توضیح دادیم که بدن هر موجود زنده دارای چهار خلط بنیادین است که برای ساخت و حیات آن موجود ضروری است اما آن‌گاه که مقدار آن خلط از حد تعادل خارج شود منجر به ایجاد بیماری متناسب با خصوصیات آن خلط خواهد شد. چهار خلط بدن هم تشریح شدند و گفته شدکه خلط صفرا، دم، بلغم و سودا چهار خلط جاری در بدن هستند. هر کدام از این خلط ها دارای مزاج خاص خود هستند. از جمله خلط سودا که با خصوصیت سرد و خشک خود بخشهای مختلفی از بدن مانند استخوانها، و شریانهای عصبی با مزاج سرد و خشک را می‌سازد.

 در نگاه طب سنتی بیماری سرطان ناشی از افزایش سطح سودا در یک اندام و یا عضو بدن است و سودای بیماری‌زا به نسبت اینکه از کدام یک از چهار خلط ایجاد شده باشد، اثرات مختلفی از خود باقیمی‌گذارد و اندام متفاوتی را درگیر می‌کند.

در واقع سودای غیر‌طبیعی و بیماری‌زا یا ناشی از سوختن، پوسیده شدن و عفونت سودای طبیعی بدن است، یا در اثر سوخت و رسوب صفرای بیش از حد ایجاد می‌شود و یا پس از سوختن خون در حرارت بالا و یا عفونت خون به وجود می‌آید و یا بلورهای بلغمی است که در شرایطی ویژه از حالت طبیعی خود خارج شده ورسوب می کند و به بیماری تبدیل می شود. حال با توجه به نوع سودای بیماری‌زا ، اندامی که درگیر آن می‌شود و نوع عوارض آن متفاوت است.  
به همین دلیل است که ابن‌سینا در کتاب قانون تأکید می‌کند درصورتی که این هجوم سلولی از کنترل خارج نشده و اندام بسیاری را درگیر نکرده و به اصطلاح امروز متاستاز نداده باشد، توقف پیشرفت آن امکان‌پذیرتر خواهد بود.

بنابراین هر عاملی که به سرد شدن اندامهای تحتانی و تبلور بلور بلغم یا سودای سوخته منجر شود یا دامن بزند، مانند چاقی در قسمت پایین بدن، تغذیۀ نامناسب و سبک زندگی اشتباه، مجاورت یا تداوم استرس و هر آنچه بدن را از حالت عادی و پریودهای منظم که عامل سلامت و گرمی طبیعی بدن هستند خارج کند، بچه‌دار نشدن مصنوعی و جلوگیری‌های طولانی‌مدت از کارگرد طبیعی رحم که زاد و ولد و تولید نسل است، استفادۀ طولانی‌مدت از برخی داروها خصوصاً داروهای حاوی استروژن، یبوست طولانی‌مدت و درمان‌نشده که علامت سوء مزاج شدید است، و امثال آن از نظر طب طبیعی می‌تواند عامل ایجاد فیبروم های مختلف یا تومورهای بدخیم و سرطانی باشد.

پس قدم اول مراجعه به حکیم حاذق برای اصلاح مزاج و کم کردن احتمالی وزن اضافی با روشی ایمن و آرام است.

توصیه می‌کنیم مقاله {علل، علائم و علاج سرطان بیضه} را مطالعه فرمائید.

پیشگیری از سرطان رحم

در همین قسمت تأکید می‌کنیم که خوددرمانی های ناآگاهانه و مشاوره با افراد کم‌اطلاع می‌تواند هر گونه آسیب را بیشتر کرده و منجر به تشدید علائم مانند خونریزی یا مشکلات مزاجی شود.

از جمله مواردی که در اصلاح مزاج در مرحلۀ اول توصیه می‌شود درمان یبوست با استفاده از خاکشیر و آب گرم است.  همچنین درپیش گرفتن تغذیۀ متناسب با مزاج گرم و مقوی، و حذف هر گونه سردی مانند انواع قارچ‌ها، گوجه، خیار، بال و گردن مرغ، شکلات، کاکائو و ماست ، فست فودها و سس ها و امثال آن لازم است.

به‌علاوه پیاده روی روزانه به‌منظور گرم نگه داشتن ناحیه لگن بسیار مؤثر است. از طرفی این پیاده‌روی و ورزش روزانه برای افراد چاقی که دچار کیست تخمدان هستند مؤثر است زیرا چاقی یکی از عوامل بروز این بیماری در برخی زنان است.

از جمله درمان‌های خانگی که در مورد سرطان رحم توصیه می‌شود شود،نشستن در وان آب گرم ترکیب جوشاندۀ گل ختمی، گل بنفشه، گل همیشه‌بهار ، تخم گشنیز، گل تاج‌ریزی ، تخم کاسنی، فیلگوش است.

همچنین درمان فیبروم یا کیست ها پیش از آنکه حاد شود و منجر به خونریزی های زیاد شوند، شستشوی بدن با رژیم های غذایی سودا‌زدا، حجامت های کنترل‌شده زیر نظر حکیم، استفاده از دود های ضدعفونی‌کننده مانند عود عنبر نسارا، ضدعفونی رحم با آبزن های طبیعی زیر نظر حکیم حاذق می‌تواند در مراحل اولیه به جدی نشدن تومورها و کیست ها و سرطانی نشدن آنها کمک بسیاری بکند.

تغییر و اصلاح سبک زندگی از مصرف‌گرایی صرف و روی آوردن به زندگی طبیعی و تغذیۀ سالم و ورزش در حد متعادل و دوری از غم‌های طولانی یا استرس ها، در تسکین، توقف، و درمان انواع سرطانها بسیار مهم است.

 ترک کامل دخانیات و مشروبات الکلی، استفاده از روغن های طبیعی و سالم مانند روغن کنجد و زیتون، پرهیز کامل از مصرف گوشت گاو و هر آنچه سودازا است و خون غلیظ تولید می‌کند ، پرهیز از میوه ها ی بسیار ترش و جایگزینی آن با میوه های شیرین و انار شیرین از جمله الزامات معمول در مورد این بیماری است.

 همچنین مصرف سوپ جو با سبزی خرفه و گشنیز به دلیلسودازدایی این غذا از بدن در این مورد توصیه می‌شود.

عسل به دلیل دارا بودن خاصیت ضد‌میکروبی یا آنتی‌باکتریالو  خاصیت ترمیم‌کنندگی و ضدالتهابی از جمله غذاهایی است که با توصیه حکیم باید به‌صورت منظم مصرف شود.

و در نهایت پرهیز از محیط های پر تنش و محرک، تنظیم خواب وتغییر زاویۀ نگاه به زندگی و پرداختن به تفریحات مفرح و سالم در دامان طبیعت می تواند ده ها سال به عمر بیماران سرطانی اضافه کند.

اما همچنان تأکید می‌کنیم که از نظر تمام پزشکان و حکما، بهترین درمان برای سرطان، پیشگیری از ابتلا به آن با تغییر روش زندگی و دریافت کافی و مناسب نور خورشید، هوای تازه و پاکو تغذیۀخوب و سالم و گیاهی است.

درباره دکتر شکوفه گودرزی

دکتر شکوفه گودرزی
دکترای طب مکمل ، تسلط کامل به سه زبان ، دانش آموخته رشته های مترجمی زبان انگلیسی، فلسفه اسلامی، ژورنالیسم رادیو و تلویزیونی و طب مکمل ، دارای 12 مدرک مرتبط بین المللی گیاه درمانی و طب مکمل از انجمن پزشکان بین الملل United Nation ، دآنش آموخته دوره های مختلف دانشگاهی طب ابن سینایی و اسلامی در ایران ، کارشناس ارشد رشته ارتباطات و ژورنالیسم خبری ، خبرنگار، نویسنده، کارگردان، مستند ساز و فعال حوزه رسانه و خبر ، نویسنده و کارگردان چندین مستند خبری و پژوهشی در موضوع حقوق بشر، طب و سبک زندگی ، نویسنده چند کتاب برگزیده کشوری در حوزه زبان و ادبیات ، مترجم کتب مختلف از دانشگاه آکسفورد و مراجع دیگر ، نویسنده بیش از صد و هفتاد مقاله علمی/ هنری/ خبری سه زبانه در مطبوعات و منابع معتبر بین المللی ، محقق، نویسنده و پژوهشگر در حوزه طب مکمل و ابن سینایی ، مدرس دوره های مختلف دانشگاهی و علمی در حوزه طب مکمل.

همچنین بررسی کنید

جلوگیری از خارش واژن

تدابیر درمان خارش واژن در طب سنتی

توصیه می‌کنیم مقاله { تدابیر پیشگیری خارش واژن از منظر طب سنتی و ابن سینایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *