دمای مناسب خانه در فصل زمستان

دمای خانه در فصل زمستان از منظر طب سنتی

دلگرم سرمای زمستان باشید!

در مقاله های مربوط به تدابیر بهداشت و سلامت در فصل سرما به این موضوع اشاره کردیم که تمام فصلها کارکردی مشخص و دقیق در جهان ما دارند و از آنجا که ما هم بخشی از این جهان هستیم، باید علاوه‌بر شناخت دقیق این فصل، کارکرد سرمای زمستان برای بدن را بشناسیم و بدانیم که با آن چگونه باید رفتار کنیم.

در فصل زمستان حرارت و دما از بیرون بدن برای حفظ و تأمین انرژی اندامهای داخلی، به درون متمایل می‌شود و درنتیجه درگاه های ورودی پوست، برای جلوگیری از ورود سرما و حفظ تعادل، به حالت نیمه بسته درآمده و گویی پنجره ها و روزن های بدن هم خودشان را با لایه هایی محافظ بیشتر می‌پوشانند.

نوعی کارکردکشسانی یا الاستیسیته در پوست سراسر بدن ایجاد می‌شود و پوست بدن به‌طور طبیعی سفت می‌شود.

اگر وسایل گرمایشی را روی آخرین درجه تنظیم کنیم و مثل یک کوآلای تنبل، در سراسر زمستان از کنار بخاری تکان نخوریم، فکر می کنید حداقل برای پوست صورتمان چه اتفاقی می‌افتد؟

توصیه می‌کنیم مقالۀ {هفت راز سلامت و سعادت} را مطالعه فرمائید.

دلگرم شدن به سرمای زمستانسرمای زمستان دلگرم کننده!

به سرمای زمستان دلگرم باشید شاید باور نکنید اما سرمای متعادل و کنترل‌شده برای بدن مفید است.

دمای اتاق را متعادل کنید، خوابی آرام‌تر داشته باشید. اشتهای مثبت خود را افزایش دهید، یعنی مواد مغذی بخورید. غذاهایی بخورید که بدن را گرم می‌کنند، مثلاًدانه های روغنی، غلات و قند های طبیعی مانند خرما و عسل و کشمش بخورید. درفضای مناسب ورزشهای هوازی انجام دهید و بیشتر کالری بسوزانید. وجود اکسیژن کافی در سلول‌ها و به‌ویژه مغز، نشاط روحی را افزایش می‌دهد و خلاقیت را بیشتر می‌کند. از کسالت و بی‌حالی خلاص می‌شوید.

التهاب عضلات کم می‌شود. انسداد منافذ پوست کم می‌شود و اگر تغذیه‌تان هم مناسب باشد، جوش‌های صورت و بدن کمتر می‌شود و همچنین   در نتیجه بدست  درخشش و روشنی پوست را به همراه دارد. جذب ویتامین‌ها بیشتر می‌شود، مخصوصاً ویتامین د. درامان ماندن از بسیاری ازبیماری های قارچی، و ویروسی هم در امان می‌مانید.

به پوست ساکنان مناطق کوهستانی دقت کرده‌اید؟

به‌قول مادربزرگ هایمان، صورتشان مثل هلو سرخ و سفید و زیبا و بدون جوش است. چرا؟ چون هوای کوهستان تمیز  و سرد است. تغذیۀ سالم و مبتنی‌بر  اصول سنتی، اصلی‌ترین  ترین عامل زیبایی پوست آنهاست.

دوستی دارم که به همراه خانواده اش در روستاهای مجاور کوه دماوند خودمان زندگی می کند.

بارها دیده‌ام که در ابتدای فصل سرما، مادرش با دنبۀ تازۀگوسفند را آب می‌کند و آن را  با شیر و سیب و هویج و هل و دارچین مخلوط می‌کند و ، روغن مخصوصی برای مصرف زمستانشان آماده می‌کند و همیشه تأکید می‌کند که مردم این منطقه این روش را از اجداد خود آموخته‌اند تا سلامت و زیبایی پوست و ظاهر خود در آن سرمای سرد و خشک کوهستانی حفظ کنند، بانشاط باشند و از سرمای زمستان آسیب نببینند. این راهکار زمستانی، بسیار حکیمانه است و شرایط محیط را هم در نظر می‌گیرد

این روغن سالم و طبیعی هم  بدن را گرم نگه می‌دارد و هم از بدن‌دردهای ناشی از سرما و رطوبت جلوگیری می‌کند  و هم در آن دما آبرسان و کلاژن‌ساز پوست است.

اگر تغذیۀ مناسب فصلی و منطقه‌ای را به‌اندازۀ کافی بشناسیم،  ازیکنواخت‌خوری و زندگی قالبی و شهری دست برداریم، می‌توانیم سلامت و زیبایی خود را در فصل سرد زمستان حفظ کنیم و بدون دل‌نگرانی از بارش برف و باران کارهای روزمره را انجام دهیم.

توصیه می‌کنیم مقالۀ {علت سوزش واژن، پیشگیری و درمان} را مطالعه فرمائید.

دمای خانه در فصل زمستان

حالا شما بگویید دمای خانه در زمستان چقدر باشد خوب است؟

دمای مناسب خانه در فصل سرد زمستاناز شما رعایت، از زمستان سلامت

حکیمان و طبیبان به‌شدت با گرم کردن بی‌رویّۀ محل زندگی مخالفند. و معتقدند  هم گرمای تابستان و هم سرمای زمستان در حد متعادل برای بدن لازم است.  بنابر پژوهش‌ها، دمای رفاه تقریباً ۲۱ درجۀ سانتی‌گراد  است و حتی در زمستانهای سخت هم نباید دمای محیط بیشتر از این باشد. درواقع حس سرمای زمستان به‌صورت کنترل‌شده و به‌اندازۀ متعادل برای کارکرد بخشهایی از بدن و مغز لازم است. از طرف دیگر گرمای تابستان هم تا جایی که آزاردهنده و طاقت‌فرسا نشود واقعاً برای تنظیم سوخت و ساز بخشهایی از بدن مانند سیستم گردش خون و قلب ضروری است. چگونه؟ خیلی ساده است.

به‌نظر شما حرارت در بدن ما چه می‌کند؟چربی‌ها را می‌سوزاند و آب می‌کند.جریان خون را تسریع و گردش خون را بهتر می‌کند. حالا اگرتابستان‌ با پنجرۀ بسته زیر کولر گازی ، دمای هوا را سرد و خشک کنیم، و در زمستان تا سرحد بیهوشی خانه را گرم نگه داریم و نگذاریم بدن با احساس متعادل سرما کمی فعال شده و با یک لرز ملایم و سبک، به جنب و جوش درونی وادار شود، به نظر شما اصلاً وجود چنین تابستان و زمستانی آن هم در خانه‌هایی که تماماً سنگ و سیمان است،برای بدن ما فایده‌ای خواهد داشت؟

درواقع زندگی شهری و محیط به‌شدت آلوده به انواع گازها و امواج و آلودگی های صوتی و امثال آن، باعث شده تا خود را تا سر حد ممکن در قلعه هایی با پنجره های دوجداره محصور کنیم. بعد غافل از آنچه در بیرون آن قلعه ساخته شده با آهن و سنگ و سیمان در طبیعت در جریان است و غافل از آنکه بدن ما بخشی جدا‌افتاده از آن طبیعت بیرونی است، با انواع گرم‌کننده یا خنک‌کننده‌های گازی و برقی، سعی در ایجاد آرامشی مصنوعی برای بدنمان داریم. درحالی که آرامش و سلامتی که به‌دنبالش هستیم هرگز در فضای بسته و محصور دست‌ساز و مجعول انسانی بدست نمی‌آید  بلکه با گذشت زمان کسل می‌شویم و قوای‌مان تحلیل می‌رود.

بیرون رفتن از زیر سقف‌ خانه و اداره، گذراندن چند ساعتی از هفته در هوای کوهستان و کمی پیاده‌روی ، چند سیب‌زمینی آتشی و کمی پونۀکوهی و یک تخم‌مرغ محلی آب‌پز و کمی نان گندم محلی ، می تواند علاوه برآفتاب و ویتامین د، تمام آنچه که بدنتان در زمستان به آن نیازمند است را به‌خوبی جذب کند.

حالا تمام فواید این چند ساعت پیاده‌روی در اکسیژن خالص و کمی گپ زدن با دوستان و رفقا یا خانواده و تخلیۀ فشارهای انباشته در روح وجسم به‌واسطۀ ساعت ها کار و فعالیت در فضای بسته، و تنفس گازهای شهری و  ناشی از سوخت فسیلی زمزمۀچند ترانۀ قدیمی که سالهاست فراموش کرده‌اید وچند دانه کشمش و مغز گردو و نخودچی دو آتشه سبک زندگی سالم درروز زمستانی است. قطعاً اگر علاوه بر این‌ها به برخی نکات ایمنی هم توجه کنید، زمستانی به‌یاد‌ماندنی خواهید داشت.

درباره دکتر شکوفه گودرزی

دکتر شکوفه گودرزی
دکترای طب مکمل ، تسلط کامل به سه زبان ، دانش آموخته رشته های مترجمی زبان انگلیسی، فلسفه اسلامی، ژورنالیسم رادیو و تلویزیونی و طب مکمل ، دارای 12 مدرک مرتبط بین المللی گیاه درمانی و طب مکمل از انجمن پزشکان بین الملل United Nation ، دآنش آموخته دوره های مختلف دانشگاهی طب ابن سینایی و اسلامی در ایران ، کارشناس ارشد رشته ارتباطات و ژورنالیسم خبری ، خبرنگار، نویسنده، کارگردان، مستند ساز و فعال حوزه رسانه و خبر ، نویسنده و کارگردان چندین مستند خبری و پژوهشی در موضوع حقوق بشر، طب و سبک زندگی ، نویسنده چند کتاب برگزیده کشوری در حوزه زبان و ادبیات ، مترجم کتب مختلف از دانشگاه آکسفورد و مراجع دیگر ، نویسنده بیش از صد و هفتاد مقاله علمی/ هنری/ خبری سه زبانه در مطبوعات و منابع معتبر بین المللی ، محقق، نویسنده و پژوهشگر در حوزه طب مکمل و ابن سینایی ، مدرس دوره های مختلف دانشگاهی و علمی در حوزه طب مکمل.

همچنین بررسی کنید

تاثیر حجامت بر بدن

حجامت چیست و چه تاثیری بر بدن دارد؟

چرا حکیمان در مورد فواید حجامت این‌قدر مطمئن و مصر هستند؟ علت استفاده تاریخی از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *