درمان خارش واژن

ضعف سیستم ایمنی بدن در طب سنتی مقدمه مشکل خارش رحم

علل بروز و ابتلاء به خارش واژن در زنان در طب ابن سینایی و طبیعی

حفظ سلامت و بهداشت رحم یا همان واژن، از موارد بسیار مهم در زندگی صنعتی امروز و از چالشهای پیش روی بسیاری از بانوان و دوشیزگان در دنیای ماست.

این بخش از بدن،  نخست به دلیل کارکرد فرزندآوری و بقای نسل بشر ، و سپس به دلیل کارکرد خود در احساس و ارضای غریزۀ جنسی و کارکردهای جسمی و روانی آن، از جمله مهمترین بخشهای بدن یک زن محسوب می شود.

از طرف دیگر ارتباط مستقیم این کارکرد با مغز و تأثیر آن در ترشح هورمونهای خاص مانند هورمون شادی، هورمونهای آرامش‌بخشو حتی هورمونهای استرس‌زا ، همچنین درگیر کردن کل بدن درصورت ابتلا به برخی بیماریها مانند بیماریهای قارچی، ویروسی، انواع مختلف عفونتها باعث می‌شود که لازم شود بهاین قسمت از بدن  توجه ویژه‌ای شود. همچنین وضعیت و ساختار بسیار حساس فیزیکی و جداری آن، و تماس مستمری که به دلیل دفع ادرار یا کارکرد جنسی با این بخش برقرار می‌شود این بخش از بدن را مستعد مجاورت با بسیاری از عفونتها یا قارچها خواهد کرد.

بنا براین بسیار مهم است که با شناختی صحیح از وضعیت این اندام و درک درست راهکارهایی که منجر به حفظ و استمرار سلامت آن است به آرامشی متعادل در زندگی روزمره خود دست یابیم و در صورت بروز هر گونه مشکل بدانیم بهترین و سریعترین راهکار برای رسیدن به وضعیت ایمن و سلامت کدام است.

توصیه می کنیم مقاله {علت سوزش واژن، پیشگیری و درمان} را مطالعه فرمائید.

بگذارید کمی بحث را بیشتر تشریح کنیم.

سلامت و بهداشت رحم

 یک نکته‌ات بگویم: دربارۀ سلامت و بهداشت رحم

همانگونه که بسیار شنیده اید آلودگیهای قارچی، ویروسی، انگلها و تاثیرات جانبی برخی بیماریها می‌توانند به سلامت این عضو حساس بدن آسیب بزنند.  آسیب رساننده به سلامت این عضو حساس بدن بشوند.

بر اساس تحقیقات مفصل بالینی که روی بانوان با سنین مختلف انجام شده است، باید به دو نکتۀ مهم توجه کرد:  در بانوان

نکتۀ اول  این است که اگر سیستم ایمنی بدن، با هر شکل یا به هر دلیلی ضعیف شود ، این بخش از بدن مستعد پذیرش عوامل بیماری و درگیری در التهاب، سوزش، خارش، و در صورت پیشرفت، ایجاد ترشحات  عفونی و بدبو و درد های شدید  خواهد شد.

بنابراین  در وهلۀ اول باید به همۀ عوامل مؤثر بر سلامت سیستم ایمنی بدن توجه کرد.

 بسیاری از مراجعان و بیماران   می‌گویند مشکلات جسمی‌شان همزمان  افزایش با فشارها یا استرسهای زندگی بوده است. در برخی موارد هم می‌گویند در معرض شوکهای عاطفی و روحی قرار گرفته‌اند.

در واقع سیستم ایمنی بدن ما، یک مجموعه یا گارد یا حفاظ دفاعی در سراسر بدن ما است کهمثل  سنسورهای بسیار دقیق و شبکه‌ای متشکل از هزاران محل کنترل و نظارت ، بدن را در برابر نفوذ عوامل آسیب‌رسان خارجی مانند ویروس ها، باکتری ها، انگل ها، مواد آلاینده، مواد سرطان‌زا ، سموم و قارچها مقاوم می کند.

این سلول های دفاعی، یا به عبارت آشنای قدیمی خودمان، گلبولهای سفید بدن، در مراکز غدد لنفاوی مدیریت شده و از آنجا در سراسر بدن و در بستر خونی که در تمام بخش های بدن ما جریان دارد، به انجام وظیفه مراقبت و دفع خطرات تهدید یا حمله‌کننده به بدن مشغولند.

حالا ضعف سیستم ایمنی بدن، یا ضعیف شدن این سیستم دقیقاً چه معنایی دارد و چگونه ممکن است مختل یا حتی فلج شود؟

بیماری رحم زنان

توصیه می کنیم مقاله {خارش واژن در قاعدگی و بارداری} را مطالعه فرمائید.

ضعف سیستم ایمنی بدن، مقدمۀ  به مشکلات رحمی مبتلا شدن

میکروب ها یا ریزاندامگان  در حقیقت موجودات جانداری هستند که با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شوندو باکتری‌ها، ویروس‌ها، آغازیان، و برخی قارچ‌ها را شامل می‌شوند. این موجودات در همه‌جا ، آب و هوا و خاک، روی اندام های بدن موجودات دیگر و انسان و حتی روی پوست بدن ما وجود دارند و زندگی می‌کنند که البته برخی از آنها مضرند و برخی دیگر برای زندگی انسان مفید هستند. حال

ابن‌سینا در قرن  دهم و یازدهم میلادی به این موضوع پی برده بود. ابن‌سینا،  این دانشمند ایرانی در جلد اول کتاب قانون تأکید می‌کند که موجودات بسیار کوچکی موجب ایجاد بیماری می‌شوند. این موجودات بالأخره در قرن هفدهم با ابزاری که دانشمندی به نام آنتونی فان لیوونهوک ساخته بود  با چشم مشاهده و در آزمایشگاه بررسی شد و کشف میکروب هم به نام او در جهان ثبت شد.

اما دانشمند دیگری به نام کلود برنارد پس از سالها تحقیق بر این ریزاندامگان، متوجه شد که نقش اصلی را در پیدایش بیماری‌ها، خود این موجودات ندارند بلکه این شرایط محیطی و پیرامونی آنهاست که موجب پذیرش آنها و فراهم شدن بستر رشد و نمو یا فعالیت آنها می‌شود  و در نتیجه اگر از نوع بیماری‌زا باشند باشند منجر به ایجاد بیماری در موجودات دیگر و انسان می شوند. گفته‌اند این دانشمند با لویی پاستور   با هم بحث‌های علمی طولانی می‌کردند. لویی پاستور کاشف میکروب بیماری سل در آن زمان بود و به‌شدت به  مبارزه با میکروب ها و استریل کردن همه‌چیز  اصرار داشت و نهایتاً پس از سالها تحقیق نظر کلود را تأیید کرد  و گفت «برنارد درست می‌گفت، همه‌چیز به کیفیت و سیستم ایمنی محیط بستگی دارد و نه به میکروب‌ها ».

حالا باید به این مسئله توجه کنیم که آفریدگار توانای این ساختار هوشمند، برای بدن ما و جانداران دیگر مجموعه محافظانی به نام گلبول سفید قرار داده است تا با شناسایی هرگونه عامل خارجی و مزاحم، فعال شوند به آن حمله کنند و بدن را در وضعیت واکنش مفید قرار دهند تا با آن مبارزه کنند و آن را از بین ببرد. این مسئله دقیقاً به این معناست که ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن به هر دلیل، اولین قدم و مرحله در ابتلا به هر نوع بیماری و پذیرایی از انواع ریزاندامگان در بخشهای مختلف است. حالا هر کجای بدن که شرایط مستعدتری داشته باشد، زودتر بستر پذیرش و رشد انواع مختلف بیماری خواهد شد.

پس پزشکان توضیح می دهند که ضعیف شدن یا از بین رفتن این سپاه یا لایۀ محافظ در هر قسمت از بدن، واکنش‌ها و در واقع آلارم هایی مخصوص برای نشان دادن مشکل در بخش های مختلف خواهد داشت که از جمله آنها احساس خستگی (بدن آژیر خستگی می‌کشد تا فرد را به استراحت وادار کند و از صرف انرژی بکاهد تا بتواند بر مبارزه با مشکل و موجود خارجی تمرکز کند)، عفونت های مکرر (که علامت رشد و تکثیر باکتری‌های مضر در اندام ها هستند و نشان می‌دهند سیستم ایمنی نمی‌تواند از بدن در برابر ویروس ها و باکتری ها محافظت کند)، حالت سرماخوردگی های مکرر( که وضعیت قرمز گلبولهای مدافع برای مبارزه با عوامل خارجی است)، زخم هایی که به‌سختی و در طولانی‌مدت  ترمیم می‌شوند ، سوزش ادرار یا خارش های بی دلیل در ناحیۀ رحم یا دستگاه تناسلی، و خشکی های بی دلیل در این قسمت، و گاهی هم ترشحات بیش از حد معمول و خارج از ساختار طبیعی  است.

بیماری رحم زنان

توصیه می کنیم مقاله {سردمزاجی زنان از تشخیص تا درمان} را مطالعه فرمائید.

اما خداوند مدبر عالم اندام دستگاه تناسلی و واژن را به صورت طبیعی با کمی حالات اسیدی و دارای تعداد زیادی باکتری های مفید خلق کرده است که به دفع کردن عفونت و حفظ سطح pH طبیعی مهبل (واژن) کمک می کند. یک واژن سالم باید مقدار کمی ترشح داشته باشد تا با آن خود را تمیز نگه دارد و مانند بزاق دهان باکتری های مضر را در خود حل کند و از بین ببرد.

هر شرایطی که منجر به ایجاد اختلال در این وضعیت اعتدالی بشود، زمینه را برای پذیرش ریزاندامگان مضر فراهم خواهد کرد. فرقی نمی‌کند  این به‌هم‌ریختگی در اثر شوک عصبی ایجاد شود یا مجاورت با استفادۀ ناآگاهانه ازمحصول بهداشتی نامناسب و .. . خارش های آزاردهنده، سوزش در زمان نزدیکی یا دفع ادرار یا ترشحات بدبو یا زیاد، از شایع‌ترین مشکلات واژن هستند و به‌عقیدۀ پزشکان بسیاری از بیماری های خطرناک در زنان با همین سوزش و خارش ها آغاز می‌شوند.

توصیه می کنیم مقاله {علت و درمان ترشحات واژن} را مطالعه فرمائید

در قسمت بعدی این مقاله به دومین مسئله‌ای که سلامت این بخش بسیار مهم را به خطر می اندازد خواهیم پرداخت.

درباره دکتر شکوفه گودرزی

دکتر شکوفه گودرزی
دکترای طب مکمل ، تسلط کامل به سه زبان ، دانش آموخته رشته های مترجمی زبان انگلیسی، فلسفه اسلامی، ژورنالیسم رادیو و تلویزیونی و طب مکمل ، دارای 12 مدرک مرتبط بین المللی گیاه درمانی و طب مکمل از انجمن پزشکان بین الملل United Nation ، دآنش آموخته دوره های مختلف دانشگاهی طب ابن سینایی و اسلامی در ایران ، کارشناس ارشد رشته ارتباطات و ژورنالیسم خبری ، خبرنگار، نویسنده، کارگردان، مستند ساز و فعال حوزه رسانه و خبر ، نویسنده و کارگردان چندین مستند خبری و پژوهشی در موضوع حقوق بشر، طب و سبک زندگی ، نویسنده چند کتاب برگزیده کشوری در حوزه زبان و ادبیات ، مترجم کتب مختلف از دانشگاه آکسفورد و مراجع دیگر ، نویسنده بیش از صد و هفتاد مقاله علمی/ هنری/ خبری سه زبانه در مطبوعات و منابع معتبر بین المللی ، محقق، نویسنده و پژوهشگر در حوزه طب مکمل و ابن سینایی ، مدرس دوره های مختلف دانشگاهی و علمی در حوزه طب مکمل.

همچنین بررسی کنید

علائم تشخیص سرطان رحم

سرطان رحم ، علائم تشخیص ، عوارض و تاثیرات

سرطان و پیشروی آن همان‌گونه که پیش‌تر تاکید کردیم، بر اساس دیدگاه طب تعادل‌گرا و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *