علل بیماری در فصل بهار

علل بروز بیماری‌ها در فصل بهار از منظر طب سنتی

در بررسی مزاج‌شناسی فصل بهار توضیح دادیم که چرا این فصل را معتدل بهاری می نامند. همچنین توضیح دادیم که با فوران و تسهیل خون‌سازی در بدن و ترشح هورمون‌های شادی‌آفرین، چگونه نشاط و امید جهان را فرامی‌گیرد و جان و روان انسان‌ها را هم غرق در شادی و آرامش بهاری می کند. شادی جان و روان در فصل بهار تحت تأثیر بارش باران و مناظر در حال شکوفایی طبیعت و وفور رنگ های شاد و بیشتر شدن گرما و حرارت زمین و آسمان است.

اما همزمان با نخستین روزهای این فصل و شکفتن گل‌ها و غنچه‌ها، برخی افراد به عطسه می‌افتند و حساسیت‌های فصلی نمایان می‌شود. در نتیجه دچار نوعی کلافگی روحی و جسمی می‌شوند و تن و روانشان نمی‌تواند از این فصل به اندازه کافی لذت ببرند.

در چنین شرایطی بسیاری منشاء این موضوع را درختان و گل‌ها می‌دانند  و از نظر آن‌ها  راه درمان این مشکل،  یا پرهیز از طبیعت و زندانی کردن خود در اتاق با پنجره بسته است یا  رعایت رژیم غذایی خاص.  اما آبریزش و عطسه و خارش پوستی و چشم، کهیرو جوش سرسیاه همچنان ادامه دارد  و به نظر می‌رسد که مهار هم نمی‌شوند.

راستی علت این واکنش‌ها چیست؟ آیا طب سنتی برای تخفیف یا رفع این علائم از طریق سبک تغذیه‌ای یا رفتار حکیمانه، راهکار و درمانی دارد؟ درمانی

توصیه می‌کنیم مقاله {مزاج شناسی در فصل بهار را از منظر طب سنتی} را مطالعه فرمائید.

بروز بیماری در فصل بهارعلل بروز بیماری‌های مختلف در فصل بهار از دیدگاه طب سنتی

در فصل بهار و به دلیل ذات و خصوصیات مزاجی این فصل اتفاقاتی در بدن می‌افتد که در حقیقت دنباله فعل و انفعالات فصل زمستان و  برای رفع سردی و رطوبت ایجاد‌شده در آن دوره نودروزه است.  یعنی در فصل سرما،  بدن باید حرارت بیشتری ایجاد کند تا بتواند با سرمای محیط مبارزه کند و انرژی لازم سوخت و ساز بدن را فراهم کند. بنابراین با اشتهای بیشتر، سعی می‌کند مواد غذایی بیشتری جذب کند. به دلیل سرمای هوا و انقباض اعضا ومخصوصاً منافذ پوست، و کم‌کاری روده و اعضای دفعی بدن، مواد زاید در بدن انباشته می‌شود و این موضوع یبوست و اضافه‌وزن فصلی را در پی دارد.  

با فرارسیدن فصل بهار و بیشتر شدن دمای هوا، گردش خون در بدن سریع‌تر می‌شود،جنب و جوش و فعالیت اندام بیشتر می‌شود و در نتیجه مواد زاید به سمت حفره‌ها و منافذ بدن حرکت می‌کنند.  

اگر شخص زمستانش را با رژیم غذایی حاوی چربی‌های سالم و حجم متناسبی از هیدروکربن‌ها ونشاسته و قندهای طبیعی و قابل‌جذب گذرانده باشد، در فصل بهار کمتر با مشکل تجمع مواد زاید روبرو می‌شود. همچنین درصورت فعالیت بدنی متناسب و کافی بخش زیادی از این مواد زائد مصرف شده و از طریق انرژی حرارتی و یا تعریق، از بدن خارج می شود.

اما کسی که در تمام طول زمستان با کم‌تحرکی و تغذیه غیرطبیعی و بیش از حد، بدن خود را به انبار زوائد تغذیه‌ای تبدیل کرده است، در آغاز بهار و با تابش آفتاب و جاری شدن خون در سراسر بدن، باید در انتظار ظهور و بروز مواد نا مناسب در سراسر بدن باشد،  این زوائد مخصوصاً در سطح پوست و معمولاً به‌صورت کهیر، جوش و دمل‌های چرکی نمود پیدا می‌کند.

از طرف دیگر، بسیاری از عوامل بیماری‌زا و میکروارگانیسم‌ها در دمای محیطی مشخصی می‌توانند فعالیت کنند  و تکثیر شوند. این عوامل در ایام سرد سال نهفته باقی می‌مانند و ناگهان با رسیدن گرما و تابش آفتاب، جان می‌گیرند و در بدن میزبان لانه‌گزینی و رشد می‌کنند.  در نتیجه، بیماری‌هایی مانند سرخک و عریون و سرماخوردگی‌های مکرردر آغاز فصل بهار از راه می‌رسند و افراد مستعد را به خطر می‌اندازند.

هرچند بروز این بیماری‌ها در فصل بهار لزوماً به‌معنی ابتلای فرد در ابتدای بهار نیست و شاید فرد در فصل زمستان به ویروس آلوده شده باشد، بروز و ظهور قطعی علائم بیماری تا شروع فصل گرما به تعویق می‌افتد و با گرم و مرطوب شدن هوا، ناگهان در شخص بروز پیدا می‌کند.

مطلب بعدی که باید به آن توجه شود این است که در افرادی با مزاج دموی و کسانی که مزاجشان با غلبه دم همراه است، این بروز و ظهورها با افزایش گردش خون در بدن،  بیشتر می‌شود و اغلب خون دماغ شدن، بالارفتن حرارت بدن و سرخی چهره، پاره شدن مویرگ‌ها و خون‌ریزی‌های میان‌بافتی و افزایش تپش قلب را به‌دنبال دارد.

فصل بهار، روح‌بخش‌ترین و مناسب‌ترین فصل برای سرد‌مزاجان و افراد سن‌بالا  است اما نوجوانان و جوانان شاهد کهیرزدن، خارش پوست، عطسه و آبریزش مکرر روبه‌رو می‌شوند. عطسه‌های مکرر نشانه تجمع بخارهای نامناسب در مغز و ریه است. آبریزش مداوم نشانه تجمع بلغم در سر است. افراد گرم‌مزاج و دموی هم در فصل بهار خمیازه می‌کشندد و بدنشان کوفته می‌شود.

علاج این عوارض چیست؟ چه بخوریم و چگونه زندگی کنیم که بهارمان از این آزارهای جسمی و دغدغه‌های فکری به دور باشد و بتوانیم حداکثر استفاده را از این فصل زیبا ببریم؟

تغذیه مناسب در فصل بهار

توصیه می‌کنیم مقاله {هفت راز سلامت و سعادت} را مطالعه فرمائید.

تغذیه عمومی مناسب سالم و طبیعی در بهار

مساله اول این است که یادمان باشد فصل بهار دنباله فصل زمستان است. بنابراین از همان زمستان به فکر تغذیه سالم و به اندازه، فعالیت بدنی مناسب و دوری از کسالت و خمودگی در سراسر زمستان باشیم.

وقتی هم به بهار نزدیک شدیم با درنظر گرفتن مزاج این فصل و افزایش حرارت و گرمای طبیعی، بکوشیم تا برنامه غذایی سالم و طبیعی خوبی برای خودمان در طول روز فراهم کنیم. منظور ما از این برنامه غذایی، این نیست که برای درست کردن انواع غذاها ساعت‌ها وقت بگذاریم یا غذاها و میوه‌های گران‌قیمت تهیه کنیم.   

درواقع بهترین و مناسب‌ترین الگوی غذایی برای مردم هر منطقه دستورالعملی برآمده ازشرایط خاک، آب و هوا و جغرافیای همان منطقه خواهد بود.

به محیط طبیعی اطراف خود با دقت نگاه کنید. با آغاز فصل بهار، چه میوه‌ها و سبزیجاتی در منطقه شما کم‌کم به ثمر می‌رسند؟

خوردن غذاهای وارداتی و غیر‌بومی قالبی که در الگوی زندگی شهری توسعه یافته بدون در نظر گرفتن نیازهای بدن در شرایط مختلف مصرف می شود، باعث می شود انواع آلرژی‌ها در جوانان و نوجوانان به وجود بیاید.

مصرف نکردن  غذاهای چرب و شیرین در آغاز بهار و افزایش  مصرف جوانه‌ها و سبزیجات تازه از مهمترین راه‌های تعدیل حرارت و غلبه خون در بدن و دفع بیماری‌هایی است که از فصل زمستان، در بدن نهفته باقی مانده است.

بیایید به آیین‌های سنتی ایران  نگاهی بیندازیم.

تغذیه طبیعی در فصل بهارهمیشه از کودکی یادآوری خاطره سیزده‌بدرهای خانوادگی و نشستن در سبزه‌های نو رسته و درعین حال خوردن بعضی سبزیجات کوهی مانند پیازچه کوهی، والک، شبدر و حتی یونجه شاداب و تازه با سرکه، برای من هم باعث انبساط خاطر بوده و هم جای سؤال.

بعدها که بزرگتر شدم و فهمیدم که رفتارهای سنتی و بومی حکمتی عالمانه  دارد ، کنجکاو شدم که دلیل این سنت را  از منظر فلسفه پزشکی آن بدانم.

پس از سال‌ها بررسی و مطالعه تاریخ و فرهنگ ایران باستان و سنت‌های حکیمانه مردم این سرزمین متوجه شدم که این گردهم‌آیی خانوادگی در فضای باز، در مزارع و دامنه کوه‌ها به قصد تنفس عمیق هوای پاک و مفرح بهار،  مصرف سبزیجات کوهی به شکل‌های مختلف بوده است. مصرف سبزیجات کوهی به‌همراه سرکه مفید است. زیرا سرکه رگ‌ها را باز می‌کند و بدن را ضدعفونی می‌نماید. مصرف سبزیجات تازه و نورسته، آن هم پس از گذر از زمستان سرشار از خواص دارویی است.  

بماند که در گذر زمان سنت‌ها با مسائل سیاسی و منطقه‌ای درآمیخته‌اند و و اصل اثر کمرنگ شده یا به فراموشی سپرده شده است، اما اگر دقت کنید هنوز هم در روستاها و کوهپایه‌ها  که غالباً زمستانی سرد داشته اند، با آغاز فصل بهار زنان و دخترکانی را با لباس‌های رنگارنگ و شاد و چهره‌های شاداب می‌بینید که خم شده‌اند و سبزیجات کوهی را می‌چینند و جمع‌آوری می‌کنند.

دخترکانی که علوم مختلف را در غالب سنت و فرهنگ از مادربزرگ‌های خود به ارث می‌برند و وقتی آن‌ها را به کار می‌برند، از بسیاری از مشکلات جامعه صنعتی و زندگی قالبی در امان می‌مانند.  

خلاصه اینکه، الگوی کلی طبیعت‌گرایی و تازه‌خواری از یک طرف، و روی آوردن به تحرک مناسب و ملایم مانند پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری از طرف دیگر، حرارت بدن را تعدیل می‌کند و تا   حدود زیادی به آرامش جسمی و شادمانی روحی و روانی ما کمک می‌کند.

توصیه می کنیم مقاله {علت سرد مزاجی زنان‏ ، پیشگیری و تدابیر آن در طب طبیعی} را مطالعه فرمائید.

درباره دکتر شکوفه گودرزی

دکتر شکوفه گودرزی
دکترای طب مکمل ، تسلط کامل به سه زبان ، دانش آموخته رشته های مترجمی زبان انگلیسی، فلسفه اسلامی، ژورنالیسم رادیو و تلویزیونی و طب مکمل ، دارای 12 مدرک مرتبط بین المللی گیاه درمانی و طب مکمل از انجمن پزشکان بین الملل United Nation ، دآنش آموخته دوره های مختلف دانشگاهی طب ابن سینایی و اسلامی در ایران ، کارشناس ارشد رشته ارتباطات و ژورنالیسم خبری ، خبرنگار، نویسنده، کارگردان، مستند ساز و فعال حوزه رسانه و خبر ، نویسنده و کارگردان چندین مستند خبری و پژوهشی در موضوع حقوق بشر، طب و سبک زندگی ، نویسنده چند کتاب برگزیده کشوری در حوزه زبان و ادبیات ، مترجم کتب مختلف از دانشگاه آکسفورد و مراجع دیگر ، نویسنده بیش از صد و هفتاد مقاله علمی/ هنری/ خبری سه زبانه در مطبوعات و منابع معتبر بین المللی ، محقق، نویسنده و پژوهشگر در حوزه طب مکمل و ابن سینایی ، مدرس دوره های مختلف دانشگاهی و علمی در حوزه طب مکمل.

همچنین بررسی کنید

تاثیر حجامت بر بدن

حجامت چیست و چه تاثیری بر بدن دارد؟

چرا حکیمان در مورد فواید حجامت این‌قدر مطمئن و مصر هستند؟ علت استفاده تاریخی از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *