درمان خارش واژن

چگونگی آلودگی و خارش رحم از دیدگاه طب سنتی

علل بروز و ابتلاء به خارش واژن در زنان  ابن سینایی و طبیعی

در مقاله ضعف سیستم ایمنی بدن مقدمه مشکل خارش رحم میخوانیم که براساس جدیدترین تحقیقات دنیای علم و پزشکی، ضعف سیستم ایمنی بدن مهمترین دلیل بیمار شدن است.

پیش‌تر در مقالات سبک زندگی هم تأکید کردیم که حکمای علم طب از دیرباز، بر هم خوردن تعادل بدن را دلیل ابتلا به بیماری دانسته‌اند. در حقیقت این دو مفهوم با دو بیان، یک معنی را توضیح می دهند.

درحقیقت وقتی سیستم حیاتی انسان در وضعیت سلامت قرار دارد، تعادل بیولوژیک آن از نظر عملکردی در وضعیت خوبی است و به‌محض اینکه این تعادل به هم می خورد، به‌زبان ساده یعنی سیستم ایمنی و دفاعی بدن ضعیف و ناتوان شده و دیگر به‌اندازۀ کافی نمی‌تواند عوامل بیماری‌زا را دفع کند. بنابراین بدن به بستری مستعد برای پذیرایی از انواع ریزاندامگان یا همان میکروب ها، قارچ ها، انگل ها و غیره تبدیل می‌شود، آن‌ها در این محل رشد می‌کنند و در نتیجه فرد بیمار می‌شود.

توصیه می کنیم مقاله {علت سوزش واژن، پیشگیری و درمان} را مطالعه فرمائید.

 امروزه این مسئله به‌خوبی  در تحقیقات مشخص شده و علائم آن نیز    در هر عضو یا بخش بدن بررسی شده است.

دربارۀ بیماری های زنان و آلودگی ها یا التهابات واژن و دستگاه تناسلی، گفتیم که اولین مرحله در ابتلا به هرگونه بیماری، ضعیف شدن این سیستم دفاعی است. ضعیف شدن سیستم دفاعی دلایل گوناگونی دارد، مانند مشکلات روحی، آسیب های روانی، مجاورت طولانی‌مدت با انواع استرس ها، غم های شدید یا فشارهای مدیریت‌نشده.

متخصصان آسیب های روانی، تأکید دارند که بسیاری از مشکلات، بیماری های روان-تنی هستند نه آسیب های جسمی. یعنی بیماری هایی که مانند شکستگی استخوان یا پارگی تاندونها در اثر عوامل خارجی ایجاد نمی شوند بلکه آسیب‌دیدگی ساختار درونی و خصوصاً از بین رفتن قدرت مقاومت روحی، شخص را خسته و آسیب‌پذیر می‌کند  و سپس در مرحلۀ بعد، هر قسمت و عضوی از بدن که مستعد‌تر و ضعیف‌تر باشد، بیمار می‌شود. انواع سردرد های میگرنی و بی‌علت ، ترشح بیش از حد اسید معده و انواع مشکلات دستگاه گوارش در افراد پر مشغله یا مضطرب، ریزش موی شدید یا ریزش سکه‌ای در سر و صورت مردان در اثر فشار زندگی و فکری طولانی‌مدت ، و حتی زخم های دهان یا تبخال‌ها  و بسیاری از بیماری‌های دیگر این حرف را تأیید می‌کند.

از مثالهای بسیار مهم همین ابتلا به خارش و درد، خشکی، سوزش و یا انواع قارچ ها و باکتری‌ها در رحم است.

پس چه باید کرد؟

حفظ سلامت رحمتوصیه می کنیم مقاله {خارش واژن در قاعدگی و بارداری} را مطالعه فرمائید.

تدابیر حفظ سلامت رحم در بانوان

اولین راه حفظ سلامت، ایجاد تعادل روحی و حفظ شرایطی حداقلی در بهداشت روح و روان فرد است.

پرهیز از تنش های فردی و اجتماعی، اصلاح ساعات بیولوژیک بدن و خواب کافی در ساعات مناسب، جایگزینی رفتارهای پرخطر مانند استفاده از دخانیات یا نوشابه های الکلی و حتی گاز دار و بسیار شیرین با جانشین های شیرین و آرامبخش طبیعی مانند شربت های خانگی با عسل و زعفران، پناه بردن به ورزش های شادی‌بخش مانند ورزش های فکری یا یوگا و امثال آن در زمان اضطراب، پرهیز از تنهایی‌های طولانی‌مدت و مشارکت در اجتماعات سالم شهری و خانوادگی و محلی و گفتگوی ساده و مفرح در موضوعات روزمره با گروه همسالان، توجه به معنویات بدون افراط در گوشه‌نشینی و انزوا، و نهایتاً اصلاح سبک زندگی فردی و اجتماعی، مهمترین راهکار در حفظ یا مدیریت سلامت روان فردی و جلوگیری از تضعیف یا آسیب به سیستم ایمنی و سلامت و نهایتاً حفظ و ارتقای سلامت جسمی است.

مسئلۀ دوم در این قسمت توجه به رفتارهای خطرساز یا آلوده‌کننده و رعایت بهداشت و سلامت این عضو حساس است.

همۀ انسانها با تعادلی مناسب در وضعیت جسمی خود به دنیا می آیند. این موضوع دربارۀ همۀ کودکان صادق است مگر اینکه  به دلایلی این تعادل به‌هم خورده و تبدیل به بیماری شده باشد. اما معمولاً انتظار می‌رود   نوزاد با سلامتی نسبی به دنیا بیاید.

حالا اگر به هر دلیلی از طریق تغذیه، یا مجاورت فیزیکی یا هر روش دیگردر معرض عوامل بیماری‌زا قرار بگیرد، طبق اصل اول،  اگر مستعد پذیرش باشد، به بیماری مبتلا خواهد شد.

 دربارۀ اصل اول صحبت کردیم و حالا می خواهیم اصل دوم  را تشریح کنیم، یعنی مجاورت با عوامل بیماری‌زا.

بررسی اصول مهم در ایجاد بیماری های زنان خصوصا آلودگی های رحمی و واژن

آلودگی رحمی و واژن

بدن به دو شکل در معرض عوامل بیماری‌زا و مضر قرار می‌گیرد: یا از طریق فضای خارجی و مجاورت محیطی با آن عامل، و یا از طریق وارد کردن آن به بدن به‌صورت غذا.

درمقالات قبل هم مفصّل توضیح دادیم که تغذیه درمعنای عام، اعم از هر آن چیزی است که از هر طریق جذب بدن بشود. مثلاً ما با نفس کشیدن هم به‌وسیلۀ بینی و ریه ها بخشی از نیازهای بدن را می‌بلعیم واز طریق پوست، مقادیر بسیاری از مواد اطرافمان را به درون بدنمان می‌بریم.

نمی‌دانم تا به حال این موضوع را  از زبان هیچ پزشک یا حکیمی شنیده‌اید یا نه اما باید بدانید رحم هم نوعی دهان و اندام جاذب  است و با مکشی بسیار قوی، مواد بسیاری را به درون خود جذب می‌کند.

در حقیقت با دانستن این مسئله باید خیلی بیشتر و هوشمندانه‌تر  به این موضوع دقت کنیم که چه چیزی را در   مجاورت این اندام قرار می‌دهیم.

آیا  در مقام مادر به کودک خردسال خود اجازه می دهید هر چیزی را به دهان ببرد؟

پس چگونه است که هر نوع محصول بهداشتی، آرایشی ناشناخته را به‌خاطر کمی تبلیغ یا آب و تاب دروغین تجاری، برای شستشوی بدن خود استفاده می‌کنید،انواع لباس‌زیر تهیه‌شده از الیاف مصنوعی و ترکیبی را به بدن خود نزدیک می‌کنیم و یا در زمان نیاز، از دستمالها یا پوشک های آغشته به عطرها و روغن های شیمیایی و مصنوعی استفاده می‌کنیم؟

آیا پوشیدن لباس‌زیر بسیار تنگ و نامناسب، مرطوب بودن لباس‌زیر در ساعات طولانی پشت‌میز‌نشینی یا کار منزل، استفاده از لباس‌زیر سیاه یا تیره‌رنگ که هم مواد آن نامناسب است و هم نمی‌توان آلودگی‌های روی آن را خوب و سریع تشخیص داد یا پوشیدن شلوارهای بسیار تنگ و چسبان که فشار زیادی به اندام تحتانی وارد می‌کند و آن را در حالت خفقان قرار می‌دهد  کار شایسته‌ای است؟  کارشناسان می‌گویند این‌ها از  مهمترین دلایل ابتلا به تحریکات واژن و درد و خارش در ناحیۀ تناسلی است.

در قسمت سوم، به دیگر موارد زمینه‌ساز این مشکل و دلایل و تدابیر درمانی آن بیشتر اشاره می‌کنیم.

توصیه می کنیم مقاله {سردمزاجی زنان از تشخیص تا درمان} را مطالعه فرمائید.

درباره دکتر شکوفه گودرزی

دکتر شکوفه گودرزی
دکترای طب مکمل ، تسلط کامل به سه زبان ، دانش آموخته رشته های مترجمی زبان انگلیسی، فلسفه اسلامی، ژورنالیسم رادیو و تلویزیونی و طب مکمل ، دارای 12 مدرک مرتبط بین المللی گیاه درمانی و طب مکمل از انجمن پزشکان بین الملل United Nation ، دآنش آموخته دوره های مختلف دانشگاهی طب ابن سینایی و اسلامی در ایران ، کارشناس ارشد رشته ارتباطات و ژورنالیسم خبری ، خبرنگار، نویسنده، کارگردان، مستند ساز و فعال حوزه رسانه و خبر ، نویسنده و کارگردان چندین مستند خبری و پژوهشی در موضوع حقوق بشر، طب و سبک زندگی ، نویسنده چند کتاب برگزیده کشوری در حوزه زبان و ادبیات ، مترجم کتب مختلف از دانشگاه آکسفورد و مراجع دیگر ، نویسنده بیش از صد و هفتاد مقاله علمی/ هنری/ خبری سه زبانه در مطبوعات و منابع معتبر بین المللی ، محقق، نویسنده و پژوهشگر در حوزه طب مکمل و ابن سینایی ، مدرس دوره های مختلف دانشگاهی و علمی در حوزه طب مکمل.

همچنین بررسی کنید

علائم تشخیص سرطان رحم

سرطان رحم ، علائم تشخیص ، عوارض و تاثیرات

سرطان و پیشروی آن همان‌گونه که پیش‌تر تاکید کردیم، بر اساس دیدگاه طب تعادل‌گرا و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *