کنترل دیابت در طب سنتی

توصیه‌های طب سنتی برای کنترل دیابت

اگر قندتان پایین نمی‌آید، بخوانید!

دیابت جزو بیماری‌های با شیوع نسبتا بالا در جوامع مختلف است، به طوری که تخمین زده می‌شود حدود نیمی از مردم جهان مبتلا به دیابت نوع ۱ یا ۲ (مخصوصا نوع ۲) باشند. خوشبختانه بیماری دیابت جزو بیماری‌هایی است که با وجود احتمال ابتلای بالا در میان افراد، می‌توان با اصلاح سبک زندگی آن را کنترل کرد. اگر بیماری دیابت کنترل نشود، ممکن است عوارضی مانند مشکلات جدی کلیوی، بیماری‌های قلبی و حتی افزایش خطر مرگ‌ و میر را برای بیمار به‌ دنبال داشته باشد. از این ‌رو توصیه طب سنتی برای درمان دیابت و طب مدرن به تمام افراد مبتلا به دیابت و افرادی که در مرحله پیش‌دیابت هستند، این است که علاوه بر بررسی منظم قند خون حتما سبک زندگی خودشان را به ‌سرعت اصلاح کنند تا بتوانند زندگی همراه با سلامت و تندرستی را تجربه کنند. از منظر طب سنتی، توصیه‌های ساده و کاربردی مختلفی برای بیماران مبتلا به دیابت به ‌منظور کنترل قند خون آنها وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

توصیه می کنیم مقاله {غذا و تغذیه به معنای خاص از نگاه طب سنتی} را مطالعه فرمایید.

۹ توصیه عمومی به افراد مبتلا به دیابت

  1. اگر مبتلا به دیابت هستید، به شما توصیه می‌کنیم که در صورت عدم ضرورت در هوای آلوده (خصوصا مکان‌های شلوغ و پُرتردد) رفت‌و‌آمد نکنید. هر چقدر که تردد شما در هوای آلوده بیشتر باشد، ممکن است بدن‌ شما در معرض بیماری‌های عفونی و ویروسی بیشتری قرار بگیرد. از آنجایی که معمولا سیستم ایمنی بدن افراد مبتلا به دیابت ضعیف‌تر از سایر افراد جامعه است، بنابراین قرار گرفتن در معرض آلودگی‌های مختلف می‌تواند برای آنان شدیدا خطرناک باشد.
  2. یکی از توصیه‌های بسیار مهم به افراد مبتلا به دیابت این است که از خوردن غذای سنگین و زیاد در یک وعده غذایی به طور جدی پرهیز کنند. زمانی که افراد مبتلا به دیابت، حجم بالایی از غذا را در یک وعده غذایی مصرف می‌کنند، قند خون آنها بیش از حد و به ‌طور ناگهانی افزایش می‌یابد و این مساله می‌تواند برای آنان بسیار خطرناک باشد. از این‌رو توصیه می‌شود که افراد مبتلا به دیابت به ‌جای پُرخوری در یک وعده غذایی، سعی کنند تا تعداد وعده‌های غذایی را در طول روز افزایش دهند و در عوض حجم غذا در هر وعده را کم کنند. به این ترتیب، ‌احتمال ایجاد نوسانات ناگهانی قند خون در بدن آنها کاهش می‌یابد و کنترل قند خون در این بیماران ساده‌تر می‌شود.
  3. افراد مبتلا به دیابت به هیچ وجه نباید برای مدت طولانی در طول شبانه روز گرسنه بمانند. زمانی که این بیماران گرسنگی طولانی‌مدت را تجربه می‌کنند، تمایل بیشتری به خوردن غذاهای شیرین، چرب و سرخ‌کردنی نشان می‌دهند. مصرف این غذاها می‌تواند شدیدا باعث مختل شدن تنظیم قند خون و افزایش ناگهانی قند خون در بدن آنها شود. از این ‌رو باز هم توصیه می‌کنیم که این بیماران، وعده‌های غذایی کوچک اما زیادی را در طول روز برای خودشان در نظر بگیرند.

کنترل دیابت با طب سنتی

توصیه می کنیم مقاله {نقش تغذیه در شکل گیری انسان} را مطالعه فرمایید.

  1. بهتر است افراد مبتلا به دیابت در کنار غذاهای خود از زرشک، سرکه، آبلیمو یا آبغوره کم‌نمک استفاده کنند. مصرف زرشک باعث کاهش تشنگی و کم شدن حرارت معده و کبد در این بیماران می‌شود و آبلیموی تازه هم جوشش خون و صفرا را در بدن این بیماران کم می‌کند. ضمن این ‌که ترکیبات غذایی ذکر شده، مقوی معده و کبد این بیماران نیز هستند.
  2. به افراد مبتلا به دیابت توصیه می‌شود که مصرف منظم انار و آب انار را هم در برنامه غذایی خودشان داشته باشند. انار یا آب انار طبیعی به‌ طرز قابل قبولی باعث کاهش و تنظیم قند خون می‌شود و عوارض ناشی از دیابت مانند چربی خون بالا یا فشار خون بالا را کاهش می‌دهد.
  3. از دیگر توصیه‌های برای درمان دیابت در طب سنتی باید سعی کنند با انجام ورزش‌های روزانه و برنامه‌هایی مانند ریلکس کردن بدن، تمرین فراوانی برای کنترل هیجان و خشم خودشان داشته باشند. زمانی که این بیماران دچار نوسانات خلقی شدید مانند خشم یا هیجانات ناگهانی می‌شوند، صفرای آنها تحریک می‌شود و تنظیم قند خون‌ آنها به ‌شدت دچار اختلال می‌گردد.
  4. نوشیدن آب کافی و فراوان برای افراد مبتلا به دیابت، خصوصا در روزهای گرم سال بسیار ضروری است. کم‌آبی بدن در این بیماران می‌تواند علاوه بر افزایش قند خون و مختل شدن تنظیم قند خون باعث ایجاد خستگی‌های مداوم در طول روز، سردرد، سرگیجه و کاهش تمرکز شود.
  5. اگر بیمار مبتلا به دیابت با ضعف و بی‌حالی در طول روز مواجه شد، بهتر است به ‌جای مصرف شیرینی‌های ساده از ترکیب آب و عسل طبیعی استفاده کند یا مقداری عسل طبیعی را زیر زبان خود بریزد و اجازه دهد تا این عسل کم‌کم در دهان حل شود.
  6. از آنجایی که ممکن است افراد مبتلا به دیابت بیشتر در معرض عفونت‌های دهانی مانند عفونت‌های لثه یا دندان باشند، توصیه کلی به این افراد این است که حتما بیشتر از سایر افراد به بهداشت دهان و دندان توجه کنند.

با بهترین مواد غذایی برای مبتلایان به دیابت آشنا شوید

در میان چاشنی‌های مختلف، چاشنی‌های ترش می‌توانند همراهان بسیار مناسبی برای افراد مبتلا به دیابت باشند تا قند خون آنها بعد از خوردن غذا به کمک این چاشنی‌ها دچار نوسانات ناگهانی نشود. مهم‌ترین این چاشنی‌ها شامل این موارد هستند: آبغوره کم‌نمک، آبلیمو، رب انار، رب آلو، رب غوره، سماق، ‌تمبر هندی و زرشک.

در میان گوشت‌های مختلف می‌توان به گوشت بره، گوشت انواع پرندگان، مرغ و ماهی (به ویژه ماهی کیلکا) به ‌عنوان بهترین گوشت‌ها برای افراد مبتلا به دیابت اشاره کرد.

جالب است بدانید که غذاهایی با مزاج سرد و تر می‌توانند برای مبتلایان به دیابت به ‌منظور کنترل قند خون آنها مناسب باشند. این مواد غذایی شامل چنین مواردی هستند: آرد جو، جو کامل، خیار، کاهو، خرفه، کدو سبز، اسفناج و اسفرزه.

در میان میوه‌های مختلف می‌توان به سیب، گلابی، انار،‌ آلو، شاه‌توت و زردآلو به‌عنوان بهترین میوه‌ها برای افراد مبتلا به دیابت اشاره کرد. این میوه‌ها تاثیر قابل توجهی در کاهش و تنظیم قند خون دارند. اگر افراد مبتلا به دیابت بتوانند از میوه‌ها، سبزی‌ها، صیفی‌ها، چاشنی‌ها و گوشت‌هایی که نام بردیم، در تهیه انواع غذاهای روزانه خودشان کمک بگیرند، می‌توانند کنترل بسیار مناسبی بر تنظیم قند خون خودشان داشته باشند.

مثلا در طب سنتی از غذاهایی مانند سوپ گشنیز، ماهی کیلکای تنوری و طعم‌دار شده با دارچین، آش یا سوپ سبزیجات، قلیه کدو، خوراک گوشت ماکیان با آلود بخارا، نخوداب، خورش سیب درختی، کته گشنیز، کته شوید و ماءالشعیر طبی به‌عنوان بهترین خوراکی‌ها برای مبتلایان به دیابت نام برده شده است.

درمان دیابت در طب سنتی

طرز تهیه خوراکی‌های سنتی مناسب برای مبتلایان به دیابت

ازجمله خوراکی‌های بسیار مفید برای بیماران مبتلا به دیابت از منظر طب سنتی، ماءالشعیر و نخوداب است که می‌توان به ‌صورت روزانه و به ‌منظور تنظیم قند خون از آنها استفاده کرد. برای تهیه ماءالشعیر طبی باید مقدار مشخصی از جو را با ۱۰ تا ۱۵ برابر آب بیشتر خیس کنید و روی حرارت قرار دهید. به ‌محض این‌ که جوهای درسته در آب شکفته شدند، ظرف را از روی حرارت بردارید و محتویات داخل آن را صاف کنید. سپس آب حاصل از این فرآیند را به ‌صورت نیمه‌گرم بنوشید. این شربت سنتی می‌تواند تاثیر قابل ‌توجهی در رفع تشنگی و خارج شدن خلط‌های نامناسب از بدن داشته باشد و همچنین به تنظیم قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک کند.

برای تهیه نخوداب هم باید مقداری نخود را حدود ۲۴ ساعت در آب خیس کنید. سپس آن را همراه با مقداری پیاز و گوشت بره یا مرغ جوجه یا بلدرچین و یا کبک بپزید. در میانه پختن، مقداری دارچین و زیره به این ترکیب اضافه کنید و در نهایت خوراک نخوداب را همراه با مقداری روغن زیتون یا روغن بادام شیرین برای افراد مبتلا به دیابت سِرو کنید. این غذا می‌تواند گزینه مطلوبی برای تنظیم قند خون در افراد مبتلا به دیابت باشد. اگر بخواهید نخوداب را بدون گوشت بپزید، باید نخود خیس‌کرده را با نمک، شوید و گشنیز روی حرارت ملایم بپزید و هنگام سِرو از روغن زیتون و آبلیمو به‌عنوان چاشنی آن استفاده کنید.

همان‌طور که در بالا اشاره شد، سوپ گشنیز و کته گشنیز هم مانند نخوداب و ماءالشعیر غذاهای مناسبی برای مبتلایان به دیابت هستند. کته گشنیز و کته شوید درست مانند سبزی‌پلو پخته می‌شوند و فقط باید به‌جای سبزی پلویی از گشنیز یا شوید در طبخ این پلوها استفاده کرد. برای تهیه سوپ گشنیز هم باید از ترکیب جو، گشنیز، خرفه، شلغم، شوید، عدس، آلو، اسفناج یا برگ چغندر کمک بگیرید. در این سوپ می‌توان از گوشت مرغ، کبک یا بوقلمون هم استفاده کرد و به‌ عنوان چاشنی مقداری آب غوره یا روغن زیتون به آن افزود.

برای تهیه قلیه کدو که از دیگر غذاهای سنتی و مناسب برای مبتلایان به دیابت است، ابتدا باید مقداری پیاز را در حد سبک شدن تفت دهید. سپس مقداری کدو سبز پوست‌ کنده و خرد شده به آن بیفزایید. روی کدوها و پیازها نمک و زردچوبه بریزید و درِ ظرف را ببندید. بعد از تمام شدن آب خوراک و پختن کامل کدو می‌توانید آن را با نان مصرف کنید. این قلیه غذای مناسبی برای شام مبتلایان به دیابت محسوب می‌شود و می‌تواند در تنظیم قند خون آنان نقش قابل توجهی داشته باشد.

توصیه می کنیم مقاله {غذایی که ما را می سازد از نگاه طب سنتی} را مطالعه فرمایید.

درباره دکتر کرد افشاری

Avatar

همچنین بررسی کنید

درمان یبوست در طب سنتی

8 نکته کلیدی درمان یبوست در طب سنتی

یکی از مشکلات رایجی که در زندگی ماشینی امروز و عمدتا به ‌دلیل کم‌تحرکی در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *