درمان کم خونی شدید

دلیل و درمان کم‌خونی از منظر طب سنتی

اگر هموگلوبین خونتان پایین است، بخوانید!

کم‌خونی ناشی از فقر آهن، یکی از مشکلات شایع در میان بسیاری از خانم‌های ایرانی است.معمولا ابتلا به کم‌خونی در خانم‌ها با شروع دوران قاعدگی اتفاق می‌افتد و حتما باید برای پیشگیری از ابتلا به عوارض ناشی از کم‌خونی مانند خستگی‌های مداوم، کاهش تمرکز و… در پی درمان این مشکل بود. اگر کم‌خونی از سنین بلوغ و با شروع قاعدگی در دخترخانم‌ها شروع شود و بدون درمان رها گردد، ممکن است که مشکلات شدیدی برای بارداری و زایمان آنها در آینده ایجاد کند و سلامتی‌شان را به خطر بیندازد. به همان ترتیبی که در طب کلاسیک درمان‌های متنوعی برای درمان انواع کم‌خونی مورد استفاده قرار می‌گیرد، در طب سنتی نیز توصیه‌های مختلفی برای تسریع روند درمان کم‌خونی وجود دارد که در این مطلب به آنها اشاره می‌کنیم.

توصیه می کنیم مقاله {تغذیه مناسب جهت پیشگیری و درمان افت فشار خون} را مطالعه فرمایید.

نوشیدنی‌های اصلاح‌کننده کم‌خونی را بشناسید

اگر مبتلا به کم‌خونی هستید، به شما توصیه می‌کنیم که در کنار نوشیدنی‌های رایج روزانه مانند آب ساده، از نوشیدنی‌های طب سنتی که می‌توانند به بهبود کم‌خونی کمک کنند نیز استفاده کنید. این نوشیدنی‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • شربت سرکه شیره: یکی از نوشیدنی‌های سنتی مفید برای اصلاح کم‌خونی، ترکیبی از سرکه و شیره است که می‌تواند به‌صورت شربت درآید و روزانه توسط فرد مبتلا به کم‌خونی مصرف شود. شربت سرکه‌شیره می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای نوشیدنی‌های گازدار صنعتی باشد که خودشان می‌توانند در گروه عوامل تشدیدکننده کم‌خونی قرار بگیرند.
  • شربت عسل: شربت عسل از دیگر نوشیدنی‌های مناسب برای اصلاح کم‌خونی در افراد مبتلا به این بیماری است. برای تهیه این شربت باید یک قاشق غذاخوری از عسل مرغوب طبیعی و خالص را با یک لیوان آب جوش مخلوط کنید و اگر می‌توانید روزی دو مرتبه آن را بنوشید. اگر امکان نوشیدن روزی دو لیوان از این شربت برای شما میسر نیست، همان یک بار هم می‌تواند برای شما مفید باشد.
  • شربت ترکیبی: شربت دیگری که در طب سنتی به‌عنوان شربتی مناسب برای مبتلایان به کم‌خونی مطرح می‌شود، یک شربت ترکیبی است. برای تهیه این شربت باید یک قاشق چای‌خوری از خاکشیر، تخم بالنگ، تخم شربتی و تخم فرنجمشک را با یک لیوان گلاب و یک لیوان عرق بیدمشک ترکیب کنید. سپس این شربت را با شکر سرخ یا عسل شیرین کنید و هر روز صبح از آن بنوشید.
  • آب هویج و عسل: آب هویج ترکیب‌شده با عسل هم اگر روزی یک تا دو لیوان مصرف شود، می‌تواند تاثیر قابل قبولی بر اصلاح کم‌خونی داشته باشد.
  • آب انار و ترنجبین: از آنجایی که انار جزو میوه‌های خون‌ساز محسوب می‌شود، شما می‌توانید روزانه ۳ قاشق مرباخوری ترنجبین را در یک لیوان آب انار تازه حل کنید و آن را به‌عنوان اصلاح‌کننده کم‌خونی در بدن بنوشید.
  • شربت بذرها: از دیگر نوشیدنی‌های بسیار مناسب برای بهبود کم‌خونی می‌توان به شربت بذرها اشاره کرد. برای تهیه این شربت باید بذرهای تخم شربتی، بالنگ، فرنجمشک، کاسنی، کرفس، اسفرزه، جعفری، شوید، سیاه‌دانه، رازیانه، ینجه، شنبلیله، هویج، ریحان، زیره سیاه، تره و شلغم را با عسل مخلوط کنید و حالتی شبیه به معجون بسازید. سپس این معجون را با آب جوش ترکیب کنید و آن را به‌صورت روزانه به مصرف برسانید.

توصیه می کنیم مقاله {فشار خون بالا از نگاه طب سنتی و سبک زندگی} را مطالعه فرمایید.

درمان سریع کم‌خونیمیان‌وعده‌های اصلاح‌کننده کم‌خونی را بشناسید

افراد مبتلا به کم‌خونی باید در طول روز از میان‌وعده‌های مناسبی استفاده کنند تا بتوانند هرچه سریع‌تر از شرّکم‌خونی خلاص شوند. مهم‌ترین این میان‌وعده‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • مویز و سرکه: بهتر است که هر شب حدود ۴۰ عدد مویز را در مقداری سرکه انگور خانگی خیس کنید. مقدار سرکه در ظرف باید به اندازه‌ای باشد که کاملا روی مویزها را بپوشاند. بعد از خیس کردن مویزها در سرکه، درِ ظرف را بگذارید و اجازه دهید که مویزها تا صبح به‌خوبی خیس بخورند. صبح که بیدار شدید، تمام مویز و سرکه را در پارچه نخی تمیزی بریزید و پارچه را به‌خوبی فشار دهید. این کار باعث خارج شدن شیره‌ای بسیار مغذی می‌شود. اگر بتوانید یک ماه تا ۴۰ روز هر شب این کار را انجام دهید و از شیره حاصل‌شده به‌عنوان میان‌وعده صبح و به‌صورت روزانه استفاده کنید، کمک قابل توجهی به درمان کم‌خونی خواهید کرد.
  • ترکیب انجیر و آلو بخارا: از دیگر میان‌وعده‌های بسیار مفید سنتی برای افراد مبتلا به کم‌خونی، ترکیب انجیر و آلو بخارا است. برای تهیه این ترکیب، حدود ۵ عدد انجیر را همراه با ۱۰ عدد آلو بخارا در مقداری آب خیس کنید، به‌طوری که آب روی سطح آنها قرار بگیرد. پس از چند ساعت که آلوها و انجیرها به‌خوبی خیس خوردند و نرم شدند، می‌توانید هسته‌های آلو را خارج کنید و سپس خوراکی را با همدیگر ترکیب سازید و به ‌عنوان میان‌وعده به مصرف برسانید.
  • ترکیب شیر، شیره انگور و بادام پوست کنده: یک خوراکی سنتی ضدکم‌خونی که می‌تواند به‌عنوان میان‌وعده عصر یا شب توسط افراد مبتلا به کم‌خونی مصرف شود، ترکیب یک لیوان شیر با یک قاشق غذاخوری از شیره انگور و پودر یک قاشق مرباخوری از بادام پوست‌ کنده است. این ترکیب، علاوه بر طعم بسیار دلپذیرش، به‌دلیل داشتن خواص ضدکم‌خونی می‌تواند به‌ صورت روزانه توسط مبتلایان به کم‌خونی مصرف شود.
  • فالوده سیب: فالوده سیب از دیگر میان‌وعده‌های سنتی بسیار مناسب برای مبتلایان به کم‌خونی است. برای تهیه فالوده سیب باید حدود ۲ تا ۳ عدد سیب شیرین را رنده کنید و آن را با مقداری عرق بیدمشک، یک قاشق مرباخوری تخم خرفه نیم‌کوب‌شده و همچنین مقداری عسل ترکیب کنید، تا فالوده شیرین و خوش‌مزه‌ای به‌دست بیاورید. مربای سیب، آب سیب یا لواشک سیب هم می‌تواند برای مبتلایان به کم‌خونی بسیار مفید باشد و در برنامه غذایی روزانه این افراد قرار بگیرد.
  • فراورده‌های انگور و مویز: شیره انگور، میوه انگور، آب انگور و مویز، از دیگر خوراکی‌های بسیار مناسب برای میان‌وعده مبتلایان به کم‌خونی هستند. انگور و مشتقاتش باعث تولید خون سالم و طبیعی در بدن می‌شود و نقش موثری در تصفیه خون ایفا می‌سازد. در فصل‌هایی که دسترسی به انگور تازه ممکن نیست، می‌توانید از شیره انگور یا مویز استفاده کنید. بهترین نوع مویز، مویز چاق و پُرگوشت است که شیرینی زیاد و دانه بسیار کمی دارد. مبتلایان به کم‌خونی می‌توانند این نوع مویز را به‌صورت روزانه مصرف کنند.

غذاهای مضر برای کم‌خونی غذاهای اصلاح‌کننده کم‌خونی را بشناسید

اگر افراد مبتلا به کم‌خونی بتوانند برنامه غذایی روزانه‌شان را به گونه‌ای بچینند که بیشتر از غذاهای خون‌ساز استفاده کنند، کمک موثری به درمان سریع‌تر کم‌خونی‌شان خواهند کرد. توصیه‌های غذایی که برای این افراد مطرح می‌شوند، شامل چنین مواردی هستند:

  • افزودن عصاره گوشت به انواع غذاها: اول این‌که توصیه می‌شود که اگر می‌توانید حدود ۱.۵ تا ۲ کیلوگرم استخوان راسته و ماهیچه گوسفند را با نمک، پیاز و زردچوبه حدود ۸ ساعت با آب فراوان بپزید و بعد از این مدت که استخوان‌ها کاملا نرم شدند و عصاره‌شان در آب آزاد شد، تمامی محتویات داخل قابلمه را آبکش کنید. آب یا عصاره گوشت را کنار بگذارید و حدود یک لیوان از آن را به هر وعده غذایی (از انواع خورش‌ها تا آش‌ها، سوپ‌ها و برنج‌ها) اضافه کنید.
  • شویدپلو با ماش: شویدپلو با ماش، غذای سنتی بسیار مناسب دیگری برای افراد مبتلا به کم‌خونی است. برای تهیه این غذا باید برنج، شوید، سبوس برنج و آب را با مقدار مناسبی ماش مخلوط کنید و آن را به ‌صورت کته یا دمی طبخ نمایید. برای تهیه این غذا بهتر است که از روغن زیتون و شوید تازه استفاده شود.
  • حلیم عدس: از دیگر غذاهای مناسب برای افراد مبتلا به کم‌خونی که در طب سنتی به آن اشاره شده است، می‌توان به حلیم عدس اشاره کرد. برای تهیه این حلیم باید حدود یک کیلوگرم عدس را با ۱.۵ کیلوگرم گوشت بوقلمون یا گوشت گوسفند بدون استخوان، ۶ قاشق غذاخوری روغن زیتون و نمک مخلوط کنید و این مخلوط را با حرارت بسیار کم روی اجاق گاز بگذارید تا عدس و گوشت کاملا پخته و له شوند. در نهایت این ترکیب را بکوبید تا مانند حلیم گندم کاملا له و کشدار شود و سپس آن را با دارچین و پودر هل (در صورت تمایل) سِرو کنید.
  • سوپ سبزیجات: از دیگر غذاهای مناسب برای کم‌خونی در طب سنتی می‌توان به سوپ سبزی‌ها نیز اشاره کرد. این سوپ دارای ارزش تغذیه‌ای بسیار فراوانی است و جایگاه مناسبی برای وعده شام یا حتی ناهار دارد. برای تهیه سوپ سبزی‌های ضدکم‌خونی باید حدود نصف پیمانه برنج را با نصف پیمانه عدس به‌خوبی بشویید و همراه با چند لیوان آب روی حرارت بگذارید تا بپزد. درحالی که برنج و عدس دارند می‌پزند، باید یک عدد پیاز متوسط را به‌صورت خلالی خرد و سرخ کنید. پیاز سرخ‌شده را به برنج و عدس اضافه کنید و همراه با پیاز ۲ عدد هویج متوسط رنده‌شده، ساقه دو عدد کرفس خردشده، یک لیوان کدو حلوایی خردشده و ۲۰۰ گرم جعفری و اسفناج خردشده را هم به سوپ بیفزایید. درنهایت مقداری نمک، زردچوبه، پودر گلپر و لیموترش تازه را هم به‌عنوان چاشنی به این سوپ اضافه کنید.
  • خوراک عدسی: یکی از غذاهای ایرانی بسیار رایج که تاثیر قابل توجهی در درمان کم‌خونی دارد، خوراک عدسی است. اگر خوراک عدسی را با ترکیب عدس، پیاز، بلغور گندم، گوجه‌فرنگی، روغن زیتون یا روغن کنجد، نمک و فلفل بپزید و همچنین از لیموترش تازه به‌عنوان چاشنی استفاده کنید، با روش بسیار ساده‌ای به درمان کم‌خونی کمک کرده‌اید.

توصیه می کنیم مقاله {پیشگیری از ابتلا به فشار خون با کمک طب سنتی} را مطالعه فرمایید.

درباره دکتر کرد افشاری

Avatar

همچنین بررسی کنید

درمان یبوست در طب سنتی

8 نکته کلیدی درمان یبوست در طب سنتی

یکی از مشکلات رایجی که در زندگی ماشینی امروز و عمدتا به ‌دلیل کم‌تحرکی در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *