تبخال تناسلی
تبخال تناسلی

بررسی دلایل ابتلا و تدابیر بهبود تبخال تناسلی در طب سنتی

در طب ابن سینایی منشاء ایجاد هر بیماری در بدن بهم خوردن تعادل درونی و خروج مزاج از شرایط اعتدال است. حال یا این بیماری به دلیل خلط های فاسد و نامناسب در بخشی از بدن ظاهر می شود و یا بدلیل بهم خوردن تعادل ذاتی بخش های مختلف، سیستم ایمنی بدن ضعیف شده و آسیب پذیرترین بخش بدن مستعد دریافت و لانه گزینی ویروس ها یا رشد باکتری های مضر و مخرب می گردد.

جناب شیخ الرئیس تاکید دارند که حتی در موارد آلودگی های ویروسی، اصلاح سبک زندگی و تقویت سیستم ایمنی بدن در بیشتر موارد خود بخود زمینه ساز بهبودی و سلامت و رفع مساله خواهد بود. درحقیقت اگر زمینه ی بیماری پذیری از بین برود، بیماری امکان رشد و تکثیر نداشته و محو می شود.

توصیه می کنیم مقاله { سرطان رحم، سرطان قابل درمان } را مطالعه فرمائید.

تبخال تناسلی چگونه ایجاد می شود؟

تبخال تناسلی هم از جمله بیماریهایی است که در اثر رفتار نامناسب جنسی و در اثر بهم خوردن تعادل مزاجی و التهاب سیستم ایمنی ایجاد می شود.

درواقع تبخال از نوع بیماریهای گرم است و بروز آن در شرایط اضطراب، استرس، شوک و تنش های عصبی در ضعیف ترین و آسیب پذیرترین بخش بدن که همان ناحیه تناسلی و اطراف لبهاست جلوه ی خارجی دارد.

ارتباطات جنسی نامناسب با فرد بیمار، تماس های جنسی دهانی، خودارضایی های مستمر، نزدیکی های مستمر و طولانی در دوران پریود، استرس های کهنه و مداوم، نزدیکی و دخول پی در پی و بدون شستشو و استحمام، و وجود زخم های کهنه در واژن می تواند از مهمترین دلایل ابتلا به این بیماری باشد.

از طرف دیگر غلظت و کثیفی خون و گرمی بیش از حد مزاج، استفاده مکرر از گوشت گاو و مصرف مداوم فست فودها که عامل تشدید غلظت خون هستند، سوزش و مشکلات ادراری، و انواع یبوست های گرم و خشک، بدن شخص را مستعد درگیری و ابتلاء به این بیماری می کند.

پس اگر بخواهیم نگاهی کلی به این بیماری بیاندازیم باید بگوییم تبخال تناسلی عفونت ویروسی است که جزو بیماری های مقاربتی به حساب می آید. این بیماری توسط دو نوع ویروس هرپس سیمپلکسHSV- نوع ۱ یا ۲ ایجاد شده و اغلب باعث به وجود آمدن تبخال تناسلی می شود هرچند ویروس HSV-نوع اول بیشتر منجر به تبخال لب ها و دهان خواهد شد.

توصیه می کنیم مقاله { سرد مزاجی زنان از تشخیص تا درمان } را مطالعه فرمائید.

علائم و نشانه های تبخال تناسلی

از علائم این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

خارش یا سوزش در ناحیه مقعد یا دستگاه تناسلی، تاول های کوچک حاوی مایعات، تاول هایی که می ترکند و زخم های کوچکی که می توانند بسیاردردناک باشند، بعد از مدتی این زخم ها خشک می شود و دمل و جای  زخم از آنها باقی می ماند. در اولین ابتلا مدت زمان بین شروع تا ترمیم زخم معمولا دو تا چهار هفته طول می کشد، درد در زمان دفع ادرار در صورتی که ادرار از روی زخم های باز عبور نماید و نهایتا علائمی شبیه آنفولانزا وکمر درد  بهمراه سردرد و تب.

بررسی ها نشان داده است که تدابیر درمانی این بیماری علاوه بر اصلاح رفتارجنسی و پرهیز از ارتباط با فرد مبتلا،، تعدیل مزاج شخص است و استفاده از هر دارویی که خنک کننده و از بین برنده گرمی و خشکی ناحیه و بدن باشد و هر روشی که بدن را پاکسازی کرده و منجر به اصلاح مزاج بشود می تواند در تسریع درمان و رفع بیماری کارساز باشد.

درمان قطعی تبخال تناسلیمزاج مناسب برای پیشگیری از تبخال تناسلی

حالا برای اصلاح مزاج چه بکنیم؟

اولین قدم توصیه به حجامت است. خروج خون آلوده از بدن زیر نظر پزشک متخصص همراه با یک رژیم صحیح تغذیه گام مهمی در اصلاح مزاج است.

استفاده از سرکنگبین طبق دستور و نظر طبیب که ترکیب دارویی از سرکه، عرق نعنا و عسل است در پاکسازی بدن و کبد بسیار موثر و مورد توصیه حکماست. همچنین هرگونه دارویی که کبد را خنک و درصد کبد چرب را کاهش دهد مانند عرق کاسنی ، شربت مصفای خون و دمنوش عناب طبق نظر طبیب و بنا بر مزاج فرد در این مورد موثر است.

استفاده از عرق های خنک کننده مزاج مانند ترکیب شاهتره و کاسنی در طول مدت درمان بسیار لازم است.

از طرف دیگر استفاده از گیاهانی که دارای پنی سیلین طبیعی بوده و سطح ایمنی بدن را تقویت کرده و به بدن در مبارزه با ویروس کمک می کنند مانند دمکرده نعنا و پونه یا پونه کوهی و آویشن بسیار موثر است.

استفاده از عرق بادرنجبویه وعرق بومادران، همچنین استفاده از آبزن گلسرخ، بابونه، ختمی با گل پنیرک (بجز در موارد بارداری) در تسکین درد می تواند بسیار موثرباشد.

همچنین روغن زیتون سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که برای درمان تاول و زخم مناسب اند. می توان یک فنجان روغن زیتون را با یک قاشق غذاخوری روغن اسطوخودوس و موم عسل در ظرفی روی حرارت ملایم گرم کرده و زمانی که حباب هایی روی ترکیب ایجاد شد آن را از روی گاز بردارید. زمانی که دمای آن پایین آمد، با یک پنبه تمیز آن را روی تاول ها قرار دهید. این کار را تا زمانی که همه نواحی تاول زده را بپوشاند تکرارا کرده و هر دفعه از پنبه تمیز استفاده کنید.

پیشگیری از تبخال تناسلی
پیشگیری از تبخال تناسلی

عصاره گیاه بادرنجبویه نیز برای درمان تبخال توصیه شده است چرا که مصرف موضعی بادرنجبویه علائم تبخال را سریعاً برطرف می کند.

همچنین یکی از روش های درمان تبخال شست وشوی محل تبخال با عصاره یا جوشانده ریشه جعفری است.

در نهایت رفع یبوست (با جوشانده سنا یا آب آلو ) و قرار دادن لیمو ترش تازه و یخ روی موضع و همچنین ماساژ با روغن گیاه زوفا به تسریع بهبود تبخالها کمک می کند.

اما با انجام کلیه این دستورات باز هم اصلاح رفتارهای جنسی و تغییر تغذیه و روش زندگی در عدم ابتلاء به این بیماری و بهبود هر چه سریعتر آن در صورت ابتلاء لازم می باشد.

توصیه می کنیم مقاله { عفونت واژن دلیل و درمان } را مطالعه فرمائید.

درباره دکتر شکوفه گودرزی

دکتر شکوفه گودرزی
دکترای طب مکمل ، تسلط کامل به سه زبان ، دانش آموخته رشته های مترجمی زبان انگلیسی، فلسفه اسلامی، ژورنالیسم رادیو و تلویزیونی و طب مکمل ، دارای 12 مدرک مرتبط بین المللی گیاه درمانی و طب مکمل از انجمن پزشکان بین الملل United Nation ، دآنش آموخته دوره های مختلف دانشگاهی طب ابن سینایی و اسلامی در ایران ، کارشناس ارشد رشته ارتباطات و ژورنالیسم خبری ، خبرنگار، نویسنده، کارگردان، مستند ساز و فعال حوزه رسانه و خبر ، نویسنده و کارگردان چندین مستند خبری و پژوهشی در موضوع حقوق بشر، طب و سبک زندگی ، نویسنده چند کتاب برگزیده کشوری در حوزه زبان و ادبیات ، مترجم کتب مختلف از دانشگاه آکسفورد و مراجع دیگر ، نویسنده بیش از صد و هفتاد مقاله علمی/ هنری/ خبری سه زبانه در مطبوعات و منابع معتبر بین المللی ، محقق، نویسنده و پژوهشگر در حوزه طب مکمل و ابن سینایی ، مدرس دوره های مختلف دانشگاهی و علمی در حوزه طب مکمل.

همچنین بررسی کنید

علائم تشخیص سرطان رحم

سرطان رحم ، علائم تشخیص ، عوارض و تاثیرات

سرطان و پیشروی آن همان‌گونه که پیش‌تر تاکید کردیم، بر اساس دیدگاه طب تعادل‌گرا و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *