زود انزالی

بررسی علل و عوامل کاهش میل جنسی و زود انزالی از منظر طب سنتی و ابن‌سینایی  

زودانزالی را از دو منظر بررسی می‌کنیم: عضوی-اندامی و ساختار سیستم عصبی.

قطعاً برای هر اتفاقی در بدن، هم عضو و اندام مورد نظر باید از سلامت کامل شکلی و کارکردی برخوردار باشد و هم سیستم عصبی که پیام تمایل و لذت را مغز به عضو می‌رساند و بالعکس؛ باید در یک چرخۀ زمانی کاملاً منظم بتواند به وظیفۀخود عمل کند تا در نهایت فرد از نظر جنسی ارضا شود.  

عوامل و رفتارهای فیزیکی مؤثر بر زود انزالی

بنابراین ابتدا باید از هر جهت ازسلامت شکلی و اندامی عضو اطمینان حاصل کنیم. کارکرد اندام تناسلی در مردان در مرحلۀ اول به‌شدت به عملکرد خون‌رسانی کامل و مناسب سرخ‌رگ و توزیع مناسب خون در شبکۀ مویرگی در سراسر عضو وابسته است و در مرحلۀ بعد در ساختار ستون فقرات و نخاع و رشته‌های عصبی و نهایتاً در  قدرت و سلامت کافی ماهیچه های موسوم به ماهیچه های پی‌سی نقش دارد. در حقیقت فرایند فیزیکی نعوظ یعنی تجمع شدید خون در اندام در مدت معین و به سلامتی کامل ستون فقرات، سلسه اعصاب، شبکه خون‌رسانی و مویرگی و سپس سلامت کامل ماهیچه‌های مرتبط و در پایان به سلامت و رشد کافی عضو جنسی  بستگی دارد. پس ابتدا باید  سلامت این شبکه از گردن به پایین تا شبکه خون‌رسانی وهمۀ رگ‌های خون‌رسان بررسی شود تا ببینیم آسیب دیده است یا نه. در مرحلۀ بعد و در صورتی که هیچ مشکلی نباشد،  باید عوامل ایجاد‌کننده یا کاهش‌دهندۀ نغوظ را بررسی کرد.  

واضح است که هر گونه تمایل به حفظ و بقا و حرکت به‌سوی سیراب کردن یا برطرف کردن نیازی که از سر به اندام‌های مرتبط مخابره می شود، طبعاً از مرکزفرماندهی مغز صادر می‌شود.در نتیجه برای یافتن علت  هرگونه اختلال غیر‌عضوی و فیزیکی را هم باید مغز را بررسی کرد.

این سیستم پیچیده شامل بخش‌های مختلفی است که ازمغز و هورمون‌های جنسی مرتبط با آن آغاز می‌شود  و تا رسیدن به اندام و تا قبل از ارضا شدن ادامه دارد.

مشکلات هورمونی و کمبود هورمون‌های جنسی مردانه، سن، تغذیه، سبک زندگی، نحوۀ برقراری ارتباط جنسی، فرهنگ جنسی ، انتظارات و پیش‌فرض ذهنی فرد، داروهای مصرفی، عوامل محیطی و عوامل ناخواسته و از همه مهم‌تر شرایط روحی و روانی فرد ازجمله عواملی است که بر اعلام نیاز جنسی از مغز به اندام تأثیر می‌گذارد.

 بسیاری از افراد می‌گویند وقتی منتظر اوج لذت جنسی هستند، چیزی باعث نغوظ زودرس می‌شود و آن‌ها کسل و سرخورده می‌شوند. چیزی مثل   صدایی ناگهانی و بلند، زنگ تلفن همراه، زنگ در  شنیدن جمله‌ای نامناسب یا دور از انتظار و  هر عامل محیطی. استرس از محیط پیرامونی.

بعد از سلامت بدن، داشتن آرامش روحی و روانی مناسب در زمان برقراری ارتباط جنسی و نزدیکی است. روانشناسان تأکید می‌کنند که حتی توجه به رنگ محیط و اتاق، بوی عطری که استشمام می شود و تناسب آن با مزاج فرد، سکوت نسبی و بی‌اعتنایی به مسائل حاشیه‌ای و روزمره تمرکز بر لذت دوجانبه در این مورد بسیار مهم است.

 موضوع مهم بعدی نوع نگاه فرهنگی و تلقی ذهنی است که فرد در برقراری ارتباط جنسی و شریک جنسی خود دارد.

در جوامعی که پناه بردن به فانتزی های تصویری و کاذب در آغاز پروسۀ تحریک یا شروع ارتباط رایج است،ذهن و جسم کاملاً سیراب نمی‌شود و اختلال در نعوظ بسیار شایع تر است زیرا رنگ و لعاب دروغین فضای کنترل‌شدۀ قاب تصویر و صنعت هنر‌پیشگی هرگز در عالم واقع و با شریک جنسی اتفاق نمی‌افتد و برای همین فرد سرخورده می‌شود و در خماری آنچه تشنۀ آن بوده باقی می‌ماند.

توصیه می‌کنیم مقالۀ {پیرونی آقایان از تشخیص تا درمان} را مطالعه فرمائید.

عوامل موثر بر زود انزالی

ازطرف دیگر خود ارضایی  مکرر به‌ویژه در دوران نوجوانی و جوانی و استفاده از سیستمی یکپارچه در مغز و بدن در نقش دو نفر و صرف انرژی در دو سیستم متفاوت تحریک- ارضا به‌صورت همزمان بر  تسلط سیستم عصبی و قدرت کنترل عضو و طول مدت تحریک و ارضا اثر می‌گذارد  و به‌مرور قدرت و زمان نعوظ را  کاهش می‌دهد.

بنابراین خوراک ذهنی و روحی مغز و تصویر و تصوری که از رفتار جنسی می‌سازد، چه چیزی باشد.

 فرهنگ و درک زوجین از ارتباط جنسی و نحوۀ شکل‌گیری آن از همان سال‌های اول زندگی زناشویی  و برداشت آن‌ها از همراهی و هم‌بستری و همدلی دارند در زندگی آن‌ها مؤثر خواهد بود. ،

اعتیاد به تماشای فیلم‌های پورن، ضعف تدریجی اندام‌ها و سلسه‌اعصاب را به همراه خواهد داشت و  به حس سرخوردگی و ارضا نشدن و تخلیه نشدن هیجان‌ها منجر خواهد شد؛ ممکن است باعث بروز رفتارهای پرخطر و درنهایت زمینه‌ساز فروپاشی روحی و روانی و ضعف جسمانی باشد.

رژیم غذایی و عوامل محیطی مؤثر بر زودانزالی

رژیم غذایی بر زود انزالی

همانگونه که گفتیم دو عامل ساختار فیزیکی بدن و فرآیندهای ذهنی و فرهنگی پیش و همزمان با اعمال جنسی می تواند از علل اولیه زود انزالی یا مشکلات ضعف جنسی در مردان باشد که باید در مرحلۀ اول بررسی شوند.

اما پس از بررسی و رفع مشکلات مربوط به این دو حوزه، باید مزاج فرد و تغذیۀ او را بررسی کنیم.

با توجه به علائم بدنی و خلقی فرد مانند کسالت، پر‌خواب یسفیدی پوست و پف‌کردگی بیش از حد، اضافه وزن و نشانه‌های غلبۀ بلغم و رطوبت غیرطبیعی بدن، رژیم غذایی رفع بلغم زیر نظر طبیب توصیه می‌شود. در این راستا، غذاهای سرد و صنعتی را متوقف کنید و در عوض غذای ارگانیک بخورید و رژیم کم‌خوری هم با نظارت طبیب و پزشک باشد.

در چنین وضعیتی باید موادغذایی گرم بخورید مثل گوشت بره و بوقلمون، خرما و تنقلات گرم مانند گردو و کنجد ، زنجبیل پرورده با عسل و کشمش و امثال آن.  کنجد بسیار مفید است. چه کنجد خام باشد، چه کنجد عسلی یا مخلوط با شکرسرخ و یا همراه با غذا.  کنجد به معجون جوانی و قدرت جنسی معروف است و در درمان ضعف جنسی مردان کاربرد دارد.

پیاز هم برای رفع سردی و درمان ضعف جنسی مردان مفید است.

معجون قدیمی و خوشمزه برای تقویت قوای جنسی مردان ترکیب هویج زرد پخته با کمی عسل و زعفران است که به‌صورت پوره یا مارمالاد مصرف می‌شود.

 هر نوع تغذیۀ گرم و مقوی که تقویت‌کنندۀ  کننده اعضای رئیسه و عضلات باشد هم کارساز است. تخم مرغ محلی با روغن حیوانی یا روغن زیتون و کمی پیاز، و تمام غذاهایی که در آن از نخود استفاده می‌شود، انواع آبگوشت‌ها،خروس محلی و کباب تازۀ راستۀ گوسفندبسیار مقوی و مفید است.  مواد‌غذایی دارای ویتامین سی و ای مانند انواع فلفل‌ها، به‌ویژه فلفل قرمز و سبز و  موز و انبه و خربزه مفید است.

چه غذاهای برای زود انزالی مفیده

توصیه می‌کنیم مقالۀ {دانستنی های هایپوگاندیسم مردانه} را مطالعه فرمائید.

سنگ نمک، فلفل و زنجبیل پروده با عسل را هم با هم مخلوط کنید و هر روز میل کنید.  

در مواردی که علت  این اختلال گرمی صفراوی بدن و خشکی بیش ازحد مغز باشد،  توصیه می‌شودپس از اصلاح مزاج، هر روز آب انار ملس بنوشید.  

 مصرف حلوایی که با مخلوط نخود سفید کوبیده و شیر تازه پخته می‌شود هم برای افراد گرم‌مزاج مفید است. افراد گرم‌مزاج همچنین می‌توانند دویست گرم ترنجبین با نیم لیتر شیر تازه بپزند و صبر کنند تا مثل عسل غلیظ شود. هر روز ناشتا چهل گرم از آن را بخورند.

درمان زود انزالی با عسل

 توجه داشته باشید که رعایت بهداشت فردی و زدودن موهای زائد بدن با استفاده از پودر موبر سنتی در تحریک شهوت و افزایش قدرت جنسی تأثیر دارد.

در زمان آمیزش می‌توانید از عطرهای متناسب با مزاج خود استفاده کنید. مثلاً عطرهای گرم مانند عطر شکوفۀ بادام و گلاب برای مردان و عطر سنجد یا شکوفۀ سیب برای زنان. جوشاندۀشکوفۀ بادام هم  در تقویت ضعف جنسی مردان مؤثر است.

درپایان توصیه می‌کنیم عضلات و عضو مد‌نظر را به‌طور منظم و با روغن‌هایی که طبیعت گرم دارند ماساژ دهید. روغن نخود،روغن سیاه‌دانه، یا روغن زعفران و اسفند طبیعت گرم دارد.  همچنین می‌توانید گودی کمر را گرم نگه‌دارید و به‌طور منظم و هرشب به بیضه‌ها روغن سیاه‌دانه بمالید.

توصیه می‌شود روش‌های یک‌جانشینی را تغییر دهید، فعالیت‌های روزانه را بیشتر کنید، از تنش و استرس در محیط خانه بپرهیزید،  اوقات بیشتری را با خانواده در منزل یا در طبیعت سپری کنید و تفریحات سالم و شادی‌بخش داشته باشید.

توصیه می‌کنیم مقالۀ {علت سرد مزاجی زنان، پیشگیری و تدابیر درمان در طب سنتی} را مطالعه فرمائید.

درباره دکتر شکوفه گودرزی

دکتر شکوفه گودرزی
دکترای طب مکمل ، تسلط کامل به سه زبان ، دانش آموخته رشته های مترجمی زبان انگلیسی، فلسفه اسلامی، ژورنالیسم رادیو و تلویزیونی و طب مکمل ، دارای 12 مدرک مرتبط بین المللی گیاه درمانی و طب مکمل از انجمن پزشکان بین الملل United Nation ، دآنش آموخته دوره های مختلف دانشگاهی طب ابن سینایی و اسلامی در ایران ، کارشناس ارشد رشته ارتباطات و ژورنالیسم خبری ، خبرنگار، نویسنده، کارگردان، مستند ساز و فعال حوزه رسانه و خبر ، نویسنده و کارگردان چندین مستند خبری و پژوهشی در موضوع حقوق بشر، طب و سبک زندگی ، نویسنده چند کتاب برگزیده کشوری در حوزه زبان و ادبیات ، مترجم کتب مختلف از دانشگاه آکسفورد و مراجع دیگر ، نویسنده بیش از صد و هفتاد مقاله علمی/ هنری/ خبری سه زبانه در مطبوعات و منابع معتبر بین المللی ، محقق، نویسنده و پژوهشگر در حوزه طب مکمل و ابن سینایی ، مدرس دوره های مختلف دانشگاهی و علمی در حوزه طب مکمل.

همچنین بررسی کنید

علائم تشخیص سرطان رحم

سرطان رحم ، علائم تشخیص ، عوارض و تاثیرات

سرطان و پیشروی آن همان‌گونه که پیش‌تر تاکید کردیم، بر اساس دیدگاه طب تعادل‌گرا و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *